Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Jämmer och elände

Av islandstokan - 8 januari 2012 18:59

Så här i efterhand önskar jag att jag bara hade legat kvar under täcket i morse och låtit söndagen passera, men så smart var jag inte. Nej, nu skulle jag ju vara hurtig och åka ut till stallet och rida Daladis!


Jag tänkte att jag skulle rida ut idag eftersom Daladis skötte sig så bra senast i paddocken. Sagt och gjort. Allt gick jättebra tills hon blir skrämd av en hund som springer lös på någons gård. Jamen tror ni inte att jag flyger av och hästen skenar hem?


Förmorrat!


Som "straff" fick hon knata runt med mig i paddocken en stund sedan, efter att jag fick hela vägen hem till stallet. Tack för den, Disan!


 

Det är fler än Rósa som borde skämmas!


Landade lite dumt med nacken, så nu är den redigt stel, men det går över. Ingen större fara, som tur är, men underligt att hon skulle bli så rädd för en hund, Daladis är en av de mest stabila hästar jag ridit, hon brukar inte bli rädd för någonting. Alla har vi dåliga dagar, antar jag.


Tog sedan itu med Disans svans, som varit rätt lerinpackad hela vintern pga den blöta väderleken. Det är mycket svans att ta sig igenom, vill jag lova!


 

Men fint blev det!


Och likaså manen och pannluggen:


 


Sedan tog jag in Rósa och pysslade lite med henne. Hon har varit ovanligt tillmötesgående den senaste tiden när jag hämtat in henne från hagen, det är snarare på tillbakavägen, ett par menter från hagen, som hon sätter sig på tvären. Det är som att hon inte vill tillbaka till hagen!


Kanske har det berott på leran men jag vill ju gärna tro att hon helt enkelt tycker så rackarns mycket om sin otroligt snälla matte att hon inte vill att jag lämnar henne. Fast ska jag vara helt ärlig är det nog bara en fix-idé a'la unghäst...


 

Rósa smakar gott, tycker Ganti.


Stod och borstar henne över ryggen när jag märker hur en massa pälstussar med krustor börjar lossa. Vad i hela helvete..?


 

Regnskållor. Jamen det var väl själva fan.


Inte ett dugg förvånande egentligen, sett till vilken blöt vinter det varit hittills, men så himla typiskt! Som tur är verkar hon inte besvärad av dem, men nu är ju frågan vad jag borde göra härnäst. Jag vet att många klipper hästarna när de råkat ut för regnskållor, men jag är inte alls så förtjust i tanken att klippa henne över ryggen just nu eftersom hon då kommer behöva täcke.


Ska försöka tvätta dem med decinfektionsmedel i alla fall. Om någon annan har bra tips att komma med tar jag tacksamt emot dem då jag inte har någon erfarenhet alls utav denna åkomma.


Väl hemma känner jag mig nu jättetrött och hängig, så där som man brukar känna sig innan en förkylning. Skitsöndag.

 
 
Alexandra

Alexandra

8 januari 2012 19:57

Hm, värst vad hästarna ska härja med dig! Tur att det gick bra ändå.
Detta med skållar har inte jag heller något grepp om vad det egentligen är, det såg då inte roligt ut iaf!

Sv: Det är lite roligt att många säger att Martingal inte är en hjälptygel men de säger att den hjälper dem att hålla bättre koll på hästen. Då hjälper den väl ändå? Knepigt!

http://barefootangel.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

8 januari 2012 20:02

Viktigt är att hålla dom torra, så har man otur blir det värre om man tvättar. Därför är det vanligt att man klipper. När man tvättar ska man även tvätta nedanför problem området, då det vandrar nedåt. Blir hon kal utan päls på vissa ställen så smörj med solsydd.

Vilken otur att få det på ryggen! :(

Det kanske är en speciell otursdag idag? Jag hade inte heller någon bra dag.

http://svippostina.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

8 januari 2012 20:29

Sv; Att det smittar har jag missat. Men det kan inte vara jättesmittsamt för Oddi har det titt som tätt, men inte någon av de andra.

http://svippostina.blogg.se

 
Frida

Frida

8 januari 2012 20:31

Sån hemsk söndag verkar du inte haft, men jäklans otur att du ska åka av nu när du fått börja rida igen! Tur att du inte slog dig allvarligt iaf.

Svar: Nej, jag fattar inte varför man inte gör ridbyxor i sånna storlekar som jeans brukar ha? Det måste väl vara himlans mycket lättare för folk att hitta några som passar då.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Anna

Anna

8 januari 2012 20:52

Men du vilket ridtur:O Hoppas att det går bra med nacken!!!

Håller med Mikaela ovan att många klipper för att kunna hålla regnskållorna torra.

Svar:T har en massa personlighet!! Nu när han är lugn uppskattar jag honom enormt mycket:) Han är riktigt klok:D Lyssnar väldigt bra på rösten och vet när han inte får göra saker och ting;) Ibland är matte minsann jobbig när man inte får göra som man vill..då kommer det djupa suckar!!Hi hi!!

Det är mer än en gång man skulle vilja veta vad som rör sig i deras hjärna;) Fniss!!

Jag kan fota bägge lådorna imorgon när jag har packat den sista med paddar:) Ska ändå ta med kameran till stallet. De är rymliga!!!

Åhh!! Vad skönt att höra att fler hästmänniskor är likdana när man går in en butik!! Ibland tycker jag nästan att jag är jobbig som spånar efter grejer till hästen och stallet;) Visslar lite lätt...

När jag fick hem T började jag i princip från början med ridningen igen. Det funkade jättebra!! Sedan tog jag bara och lärde in allt eftersom i lugn takt. När han inte förstog vad jag menade och stegrade sig...nollställde jag bara och började om!! DET FUNKADE JÄTTEBRA!! Tog oftast bara några ridturer så "kopplade" han vad jag ville med övningarna:) Det tog tex nästan 1 år innan jag kunde ta en förhållning i trav där han var lugn och lyssnade!! Och om jag inte minns fel så galopperade jag uppsuttet första gången på honom ganska exakt 1 år efter jag fick hem honom...utan problem i bägge galopperna!! Hade då longerat och lärt in galopp från marken i 2 månader...vilket funkade bra:D

Idag tycker jag att T är väldigt "normal" som häst:) Mycket snällare och otroligt mycket lugnare än min förra tävlingshäst som jag hade innan;) Precis som du säger så är det de "små ögonblicken" som gör att det är värt det!! När man känner att allt "bara" stämmer under ridturen:D

Ha en jättebra fortsatt kväll!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Sophia

Sophia

8 januari 2012 22:00

Verkar som om du också har haft en skitdag :( Usch... Hoppas din morgondag blir bättre!

http://snotra.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

8 januari 2012 22:03

Sv; Vet inte faktiskt. Oddi har mest fått det på halsen, bogarna och i "armhålan" fram och en gång på baksida lår bak. Blir dumt när dom får det på ryggen får då finns det väl risk för skav under sadeln?

Hoppas grejerna kommer imorn, var ju röd dag i fredags:( Jag är nyfiken:)

http://svippostina.blogg.se

 
svea-karin

svea-karin

9 januari 2012 01:50

det lät inte som någon vidare toppendag precis.
hoppas du inte blir sjuk nu!

http://karinmattson.blogg.se

 
Elina

Elina

9 januari 2012 08:27

Vilken himla otursdag för dig!

Tråkigt med regnskållor, har aldrig haft en häst som fått det men jag hoppas att det går över.

SV: Precis, folk vill komma bort från ordet eftersom det låter illa. Tycker det är väldigt tråkigt att det har blivit så.

Ja, det är en självklarhet att man läser annonstexten noga, vet inte hur folk tänker? Man vill ju veta om hästen skulle passa till en.

Allting löser sig, håller tummarna för din skull!

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

9 januari 2012 09:00

Haha det är så mysigt att läsa dina texter, de är så personliga och härliga!
Snacka om att du får åka på rejäla turer, huuh. Regnskållor var ju inte bra, vad är det egentligen?

Sv: Hmm men ska de verkligen växa på det viset? Får ta och fråga veterinären idag men då blir dom väl tokig på mig som är orolig för minsta lilla detalj på min sockersöta häst ^^

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Natalie

Natalie

9 januari 2012 09:08

Ojdå, så kan det gå ibland... Det är då man undrar varför man inte bara var hemma. Men de har såklart dåliga dagar de också.

Klart att Rósa vill vara med dig hellre än i hagen. ;-)

Regnskållor på dina och mugg på mina, är det straffet för att vi envisas med att ha dem ute?
Jag läste nyss i Lucky Rider att man ska tvätta med desinfektionsmedel noggrant och riva bort lösa skållor så att medlet kommer in överallt. Sedan ska man torka ordentligt, gärna med hårtork.
Det läker av sig självt om hon inte är allvarligt drabbad, det märker man på allmäntillståndet.
Man ska tydligen tvätta borstar och allt som man har på hästen för det står att det kan smitta.

http://mossmoss.blogg.se

 
Cia

Cia

9 januari 2012 09:21

Det viktigaste du kan göra är att tvätta henne med decinfektionsmedel och hålla henne torr! Så fort det är fuktigt ute lägg på ett täcke som andas men hindrar henne från att bli blöt osv. Så ska du se att du får till de hela :)

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

9 januari 2012 09:43

Svar: Ja, det vore väldigt bra om det fanns olika på bredden också :)

Hoppas den här dagen blir bättre då :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

9 januari 2012 11:57

Svar: Skönt att någon har lite tråkigt som jag :p

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

9 januari 2012 15:46

Sv; Tack! Sen är Oddi så känslig för hjälperna att man inte behöver göra så mycket och då blir allt lite enklare:)

Ja men just det fölis! När är det beräknat?
Har inte varit hemma än, så jag har börjat nedräkningen;)

http://svippostina.blogg.se

 
Sanna

Sanna

9 januari 2012 16:05

Hmm. Vissa dagar vill man bara hoppa över!!!

SV: Ja, hon är verkligen rund! Undrar hur rund hon kommer bli innan det är dags....

http://sannasant.blogg.se

 
Elina

Elina

9 januari 2012 19:00

SV: Ja, verkligen!

Hoppas verkligen det går över av sig själv! Måste du helklippa annars?

Precis! Jag har ofta sett hjälptyglar användas på fel sätt av nybörjare och så ska det inte vara! Hade jag kunnat (vilket jag hoppas att jag snart kan också) så hade jag slängt bort alla hjälptyglar. Men har man en dam som slår upp huvudet så fort hon blir rädd/irriterad/nervös så är det bättre att ha en martingal eller annan hjälptygel.

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Moa- Northern Showhorses

Moa- Northern Showhorses

9 januari 2012 19:12

SV: Tack så jättemycket =)

http://www.northernshowhorses.blogg.se

 
ullis

ullis

9 januari 2012 22:04

Oj vilken söndag, det låter verkligen som om du borde stannat kvar i sängen =). Regnskållor verkar inte roligt, tar det långt tid att få bort dem? Har faktiskt ingen erfarenhet av det =/.

Sv. Jo en vindott som Silfri är tycker jag är riktigt snyggt! Vissa säger att man inte ska fastna för färgen men man kan ju inte låta bli att tycka att han är riktigt snygg, dock tycks han vara mest snygg och inte så mycket till ridhäst att ha =/.

tack för tipset om bett, då kanske jag kan våga mig på något sånt, jag är grmy dålig på bett egentligen, svårt att veta vad som är rätt och fel =). Alltid bra att få höra andras erfarenheter =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Tessan

Tessan

9 januari 2012 23:56

Nejmen vilken otur du har :-(

Hoppas dedär med regnskållorna går över, sånt är inte kul!!
Hoppas även du slipper att raka.

http://thereseflodin.blogg.se

 
Titti

Titti

10 januari 2012 06:46

Potatismjöl kanske hjälper? Det suger ju upp bra. Har använt det med framgång på fukteksem på hund iallafall. Å jag har martingal,för min kuse tycker ibland att det är läge att köra upp huvet och dra...Jag tycker inte alls det är särskilt kul=martingal ;)

http://livetpavischan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards