Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Lite tankar och funderingar

Av islandstokan - 5 januari 2012 14:03

Jag känner faktiskt att jag behöver skriva av mig lite just nu, för det är så mycket som inte längre får plats i mitt  överfulla huvud.


Som ni vet är både Eyja och Ganti till salu, för jag har inte råd att ha kvar dem, men jag har inte hittat någon köpare till någon av dem än, även om jag haft några spekulanter. Jag är rädd för att Eyja är väldigt svårsåld, hon fyller ju 10 i år, är oinriden, har troligtvis (lindrig) eksem och är lite för känlsig för att falla de flesta i  smaken.


De som svarat på Eyjas annons hittills är sådana som BARA har sett till priset. De verkar inte ens ha läst annonstexten för de har inte riktigt begripit varför hon är såpass billig, om jag tolkar mailen rätt. Någon är ute efter en pålitlig skogsmulle, en annan ute efter ett toppenfint avelssto. Jag skulle aldrig kunna sälja henne med gott samvete till någon som inte på allvar förstår vad det innebär att ha hand om en känslig eksemhäst som behöver tid på sig att komma till rätta. Hon är ju en jättemysig tjej egentligen och har gjort sådana fina framsteg i inridningen under den korta tid jag hållit på med henne.


Hur gör man för att hitta en köpare till en sådan häst? Hon har potential, det vet jag, men i nuläget är hon ju inte direkt attraktiv på marknaden och hon behöver komma till någon med kunskap, och sådana människor vill inte ha hästar som Eyja. Om jag bara kunde hitta en vettig köpare till henne kunde jag nästan ge bort henne...


Till och med Ganti, hingstungen med sin alldagliga stam, verkar folk mer intresserade av, men inte har jag hittat någon köpare till honom än heller.


Sedan är det ju bara Rósa kvar, som antagligen vore den mest lättsålda av dem om jag bestämde mig för att försöka sälja henne; hon är lätthanterad, lättriden (när hon inte står i två månader och samlar energi) och allmänt jättetrevlig att ha att göra med. Men det tar emot att ens fundera på, som ni säkert förstår.


Och slutligen är det ju Daladis jag allra mest vill ha, hästen med stort H, fast då kan jag inte behålla någon av mina som det ser ut just nu. Sedan lär hon i alla fall hinna bli såld innan jag lyckas få loss några pengar...


Suck vad less jag blir, jag önskar att allt kunde lösa sig med en gång så jag inte skulle behöva oroa mig hela tiden för att ekonomin inte går ihop.

 
 
Linda

Linda

5 januari 2012 14:59

Förstår hur det känns =/ jobbigt läge.

Men varför köpte du inte Daladis redan från början? Även om hon inte var till salu då så kanske det ha kunnat gått att diskutera?

Du verkar vara snabb i beslut precis som jag, det har ju varit Rosa, Eyja, Ganti, Rosas föl sedan hade du en till på Island där ett tag och nu kanske ingen av dom? Låter jag hård? Du verkar så himla lik mig bara och man har lite för bråttom..

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig och att det blir som du tänkt dig!!

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Katta

5 januari 2012 15:45

Ja du, jag önskar verkligen att jag ska kunna tala om precis hur du skall göra.. Men jag tror att du skall ha lite is i magen och vänta in våren. Trots allt är hästar mer lättsålda under våren. Men en tanke kanske vore att först låna ut Eyja till någon som kanske sedan blir så sugen att de vill köpa henne? Jag vet inte... men en liten tanke i allt ditt funderande! Hoppas det löser sig - men jag hade som sagt haft is i magen och tagit bort annonserna någon månad och sen sätta in dem igen och hoppas att våren hjälper till att sälja dem :) :) Lycka till!

 
Frida

Frida

5 januari 2012 16:19

Förstår att det är jobbigt för dig :/ Men som kommentaren ovan, du kanske kan hitta någon dom vill ha Eyja på foder? Hon verkar ju vara en sån häst man måste lära känna för att gilla, precis som Guffi.

Svar: Det är det, men samtidigt vet jag att Guffi är en klok herre som gärna tar chansen att slippa arbeta och därför kan sätta vissa saker i system, tex vara så där för att slippa ridning och då är det bra att försöka iaf.

Kanske det :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Sophia

Sophia

5 januari 2012 17:01

Ett stort råd till dig är att inte vara extremt petig med det nya hemmet.
Vad är det som säger att personerna du hör ifrån talar sanning?
Hur vet du att de får stanna i de hem du säjer dem till? De kanske säljer vidare efter ett år.

Det rådet jag kan ge dig är att svara ärligt på de spekulanterna frågar om, är de fortfarande intresserade, låt de komma och titta så ni träffas!
Vi har sålt valpar m.m under våra liv och de som låter helt dumma i huvudet i t.ex mail eller telefon visar sig att vara helt underbara när man träffar dem!!

http://snotra.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

5 januari 2012 17:41

SV; Hellre bra kvalite istället för märket tycker jag =D

http://northernshowhorses.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

5 januari 2012 18:39

Fy vad tråkigt det är när det blir så där. Folk är inte kloka i vissa avseenden. MEN! hon som köpte Bamse av mig såg också bara priset - hon frågade via sms om han var kastrerad - fast det stod i annonsen att det var en valack! ;) eller hon såg priset - och bilden, och blev blixtkär. hon har gett honom en kanonbra grundutbildning och älskar hästen så det löste ju sig ändå även fast jag täntke att hon inte var riktigt klok som inte läst på. ;-)

Önskar jag kunde "hjälpa" dig. Tycker att både Eyja och Ganti är jättefina och spännande. det är ju inte inköpet som är problemet utan att "hålla" häst nu. Jag hade lite vilda fantasier tidigare men när taket blåste ned (tack vare Dagmar) så känns det u på att jag får en halv lön. Fler utgifter är väl inte riktigt läge för nu. :(

tror det är jättebra att du bloggar om att hästarna är till salu. Sprid ordet så kanske det löser sig? var finns annonserna nu? jag kan puffa på min facebook sida. :-)

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

5 januari 2012 18:46

Vad brottom har stallägaren att bli av med Daladis? Ni kanske kan finna en lösning?
När jag köpte Oddi fick jag honom för handpenning och betala resten när min andra häst var såld. Dock hade vi satt ett slutdatum ett halvår senare så att det fanns någon trygghet för säljaren.

Ett annat tips är att skriva att det finns fler hästar på samma ställe som är till salu, på så sätt åker man ju inte iväg bara för en häst. Det tycker i alla fall jag är bra och har därför helst åkt till försäljningsställen när jag har letat.

Oj jag trodde inte Eyja var 10 år. Har hon bara gått med föl på Island?

http://svippostina.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

5 januari 2012 20:45

Sv; Attans!:( Haha jag hade många vändor i osnygg galopp i skogen jag med, med den där herren. Då var han ung och lat och sprang i från arbete. Sen blev han äldre och fortfarande lat, men då ko han på att det är ju jätte jobbigt att springa ifrån;)

http://svippostina.blogg.se

 
Frida

Frida

5 januari 2012 21:11

Svar: Du kanske kan göra en litet serie om hästarna? Det skulle vara roligt och annorlunda :) Tänkte att man kanske skulle fixa en ordentlig logga nu när jag tänker skaffa F-skattesedel och så :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Anna

Anna

5 januari 2012 21:12

Jag tror precis som flera har skrivit redan att låna ut henne på foder i första hand skulle vara en bra ide!!! Funkar det bra är det bara att sälja billigt eller överlåta henne:)

Om jag går till mig själv och min häst så svarade jag på en "fodervärdsannons" där det stog: Häst med mörkt förflutet söker ljus framtid!! Det stog klart och tydligt i annonsen att det var en "problemhäst" som krävde otroligt men jag svarade ändå?? Inte riktigt klok?? Förmodligen inte men jag fick hem en underbar häst på köpet!!! Efter jag hade varit och provridit Tabasco "föll jag som en fura" trots att det inte var någon avacerad ridning det var tal om!!! Det tog nog ca 1 år innan jag började känna att han var "mottaglig" för att lära sig och förstå vad jag ville att han skulle göra och det har fortsatt under våra 4 år tillsammans. I nuläget är han väldigt lugn och trygg:D Jag var väldigt medveten om VAD jag fick hem för typ av häst och HUR MYCKET tid och tålamod det skulle ta!! Jag brukar säga att T är mitt "projekt";) Hi hi!!! Jag fastnade så otroligt mycket för HÄSTEN som individ och beslut att ge honom en chans:) Det har jag INTE ångrat hittills!!!!

Om det gick att hitta en "matte" till Tabasco som var så otroligt speciell och komplicerad är jag övertygad om att du kommer att hitta en "matte/husse" till Eyja!! GE INTE UPP!!!

Svar:Japp! Ibland har man tur med vädret;) Hi hi!!

Det låter jättebra att hon lugnat ner sig rejält:D De brukar vara lite si och så innan det lugnar ner sig och mognar...med åldern;)Dock olustigt när de skenar!!! Är inte roligt alls!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

5 januari 2012 21:22

Svar: Som fotograf så klart :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

5 januari 2012 21:46

Svar: Haha, det gör inte :) Man kan ju inte alltid hålla reda på allt här i bloggvärlden!

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Sanna

Sanna

5 januari 2012 22:03

Oh om jag hade haft möjlighet hade jag tagit Eyja på detsamma, hon är ju en otroligt vacker häst och låter precis som en sådan häst jag skulle gilla, som älskar utmaningar!!

Hoppas det löser sig för dig snart!!
Kram

http://Alfakrulls.blogg.se

 
sofie

sofie

5 januari 2012 22:27

Nu finns första delen i min mini-serie om tömkörning uppe på bloggen! Vill gärna ha lite respons ;)

Kram Sofie

http://www.toltaren.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

5 januari 2012 22:43

Förstår att det måste kännas jobbigt. Det är ju dock tyvärr inte helt lätt att sälja hästar just nu. Får hoppas på att någon bra dyker upp ändå. Har någon kommit och tittat eller bara mejlat/ringt?
Förstår att det måste bli jobbigare också ju längre tiden går. Men som någon annan skrev ovanför kan nog våren så småningom hjälpa dig på traven.

Vill du att jag ska publicera om dem i min blogg? Kanske inte hjälper jättemycket men man vet aldrig. Har du ute dem på buke också?

http://barefootangel.blogg.se

 
Elina

Elina

6 januari 2012 11:13

Jag önskar verkligen att jag hade haft råd att köpa Eyja, jag gillar verkligen henne! Men jag hoppas att du hittar den rätte köparen till både Eyja och Ganti. Kan inte stallägaren tänka sig att gå ner i pris på Daladis då?

SV: Tack!

Jaså, finns inte den sorten att få tag på längre? Synd. Men jag tycker absolut att du ska börja ta upp beställningar! :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
svea-karin

svea-karin

7 januari 2012 04:26

hur mycket tror du är "lite träning" då? :)

Jag är jätte intresserad av Eyja.
Problemet är att jag inte kan lägga ut den summan just nu då jag står med en annan häst till salu som jag skulle behöva sälja först.

meeen, det kanske går att lösa på något vis :)

http://karinmattson.blogg.se

 
Natalie

Natalie

7 januari 2012 09:10

Usch, förstår att du har det jobbigt!
Man vill ju aldrig sälja en vän, och när man väl bestämt sig för att göra det vill man ju att det ska bli bra.
Ganti borde väl inte vara så svårsåld som Eyja? Jag menar om man tittar på en annons om ett hingstföl så vet man ju vad man får.
Jobbigt att folk tittar på priset på Eyja, kan du inte sätta ut en annons utan pris? Så att man läser texten i annonsen först?
Antar att det inte är lätt att låna ut henne heller då...

http://mossmoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards