Direktlänk till inlägg 15 december 2011

Islandstokan tipsar: TV-serier

Av islandstokan - 15 december 2011 18:08

Jag har inte börjar blogga igen, men tack för alla fina kommentarer, det värmer verkligen! Jag tar tag i bloggen på allvar igen när jag fått tillbaka motivationen.


Nu till något helt annat än hästprat: TV-serier. Det vill säga det jag ägnar min tid åt när jag inte måste plugga och inte är hos hästarna. Nu när jag varit skadad har jag ägnat ännu mer tid i TV-soffan än vanligt för jag  verkligen älskar serier och nedan har jag listat elva stycken ni bara måste kika närmare på om ni inte redan gjort det! De flesta går inte att se i Sverige just nu så de kan behövas lite letande på internet för att kunna se dem.


Carnivàle - Världens bästa TV-serie, punkt. Tyvärr nerlagd efter bara två säsonger (tack för det HBO...). Handlar om ett kringresande tivoli i 40-talets USA. Visades på SVT för något år sedan. Så. Grymt. Bra.

 
The Walking Dead - Zombieapokalyps; 'Nuff said! Jag har ju redan nämnt min crush på karaktären Daryl Dixon. Säsong 2 sänds just nu i USA (har dock ett litet uppehåll fram till februari, vilket är trist).

 
Dexter - Jag tror inte någon har missat den här Showtime-serien, den är ju bara så bra. Handlar om kriminalteknikern Dexter Morgan och hans intresse rörande att ha ihjäl "bad-guys". Säsong 6 är just nu på slutrakan men serien kommer fortsätta åtminstone två säsonger till.

 
Breaking Bad - Jag fattar inte att den här serien inte går i Sverige?! Handlar om en kemilärare som diagnostiseras med lungcancer och börjar tillverka methanfetamin för att kunna trygga familjens framtid. Min nya favorit. Fjärde säsongen avslutades precis i USA och den femte, och så vitt jag vet sista, kommer nästa år.

 
American Horror Story - Ny skräckdramaserie vars första säsong börjar lida mot sitt slut, men ytterligare en säsong är utlovad. Handlingen utspelar sig i ett hus som är minst sagt hemsökt. Många udda karaktärer och en lite rörig handling, men väldigt beroendeframkallande.

 
Weeds - Showtimeserien som lyckligtvis får en ny säsong nästa år (mot alla odds)! Jag har följt serien troget sedan start och älskar den svarta humorn. Handlar om en förortsmamma med familj som beslutar sig för att börja sälja marijuana. Lite som Breaking Bad, fast ändå inte.

 
Californication - David Duchovny som författaren Hank Moody, en man med en trasslig tillvaro. Sex och alkohol är två ord som kan beskriva serien i sin helhet. Också en Shomtime-serie, med samma svarta humor som Weeds. Ny säsong drar igång i januari!

 
Community - Handlar om ett udda gäng vuxna människor som av olika anledningar börjar på ett community college. Rätt skruvad och alldeles, alldeles underbar. Tyvärr är sista säsongen som går nu.

 


Arrested Development - Handlar om ett familjedrivet företag utan den minsta antydan till rent mjöl i påsen. Filmad som en mocumentary och medverkar gör bland annat Jason Bateman och Michael Cera. Numera nerlagd men en film är faktiskt på G!

 
The Big Bang Theory - Världens roligaste sitcom, och då är jag i allmänhet inte mycket för sitcoms. Men ärlgit talat, vem älskar inte Sheldon Cooper? Den femte säsongen avslutades precis i USA meeen serien har blivit förlängd med ytterligare tre år så en sjätte säsong kan man säkert förvänta sig redan nästa år.

 
Skins - (Orginalet från Storbritannien, givetvis, inte MTV-kopian). Den sjätte säsongen börjar i januari och har fortfarande fokus på tredje generationen - serien byter nämligen karaktärer och skådespelare efter två säsonger eftersom den handlar om ungdomar under deras två år i college (ett år per säsong). En film med fokus på de första två generationerna är på gång och förväntas komma ut nästa år.

 
Andra serier som jag också kikat lite på den senaste tiden är bland annat New Girl, Suburgatory, 2 Broke Girls, Modern Family, för att bara nämna några. Ja, nog är jag lite beroende... Ni får gärna delge era favoritserier också, om ni har några. Jag läser så klart alla kommentarer jag får trots att jag inte bloggar aktivt just nu.

 
 
Frida

Frida

15 december 2011 20:16

Jag har fastnat för Being Erica, sänds inte i Sverige men vi har en konstig kanal som den visas på :) Dock har jag redan sett klart den och vet inte om det kommer mer, verkar osäkert :/ Den är väl kanske lite mer för sånna som gillar Drama.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Moa

Moa

15 december 2011 21:46

Jag gillar Grace Anatomy supermycket! Följer Desperate Housewifes också, och så kan jag titta på gamla Friends-avsnitt ibland :)

http://sleatylad.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

15 december 2011 22:15

Jag har fastnat för engelska kostymdraman, fast det är ju sällan så många säsonger, utan kanske bara en. Några kan man få lite flera av. Favoriten är Pride and prejudice (stolthet och fördom som jag har på film. Annars har jag också sett Lark Rise to Candleford, Carnford, Downton Abbey osv. House tittade jag på ett tag, men har nu tröttnat på. The good wife är en favorit.

http://sannasant.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

16 december 2011 12:52

Intressant inlägg, det ska jag återkomma till när mina serier är slut!
Jag kollar självklart på Dexter och har tänkt se The Walking Dead efter att du tipsade om det senast. Annars kollar jag på Entourage, American Dad, Scrubs, How I Met Your Mother, 2 1/2 Men, Desperate Housewives m.fl Dessutom älskar jag danska serier och har sett många av dem. Och den nya serien Homeland på SVT är ju faktiskt riktigt bra!

Haha, jag är nog visst också lite beroende...

 
Frida

Frida

16 december 2011 17:34

Svar: Ja, det var ju mycket lättare om man har rätt verktyg :)

Gillar Rósa maten?

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

16 december 2011 17:48

Sv: äSh, det säger du bara för att vara inställsam
Så jag ska köpa Ganti! ;-)) satt och funderade på
Det i bilen idag ... ;-) men jag bara tänkte.

http://Kvarnlycka.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

16 december 2011 20:12

Jag älskar Desperate Housewives, Grey's anatomy och True blood. Walkingdead är jag jättesugen på att se:)

SV; Tack:D Dom känns inte så stora alltid men framåt går det:)

http://svippostina.blogg.se

 
ullis

ullis

17 december 2011 19:05

Tack å mycket för den fina kommentarn det värmde vrkligen! Hoppas att du får en mysig ju med katter och familj =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

18 december 2011 13:57

Haha alla de serier du har tipsat om tycker jag är jätteudda ^^ De är lite av en annan stil på nå vis.

Sv: Nu är man kryare, fast oroligare över tok Fifa efter dagens händelse:P.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Frida

Frida

19 december 2011 15:22

Svar: Ja, vi har lite bilproblem då och då nu verkar det som.

Tack :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Julia Järnroos

Julia Järnroos

20 december 2011 18:52

Big love, how I met your mother, house och sen älskar jag top model (kan inte låta bli)!

http://ohjuliet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards