Direktlänk till inlägg 6 december 2011

Tygeltag på agendan

Av islandstokan - 6 december 2011 20:18

Det har minsann kommit snö här med nu, må ni tro. Riktigt fint faktiskt, och så där lagom kallt. Jag tror vi har ungefär 8 centimeter fluffig snö och det är alldeles tillräckligt i mitt tycke, jag vill verkligen  inte ha lika mycket som förra vintern.

 

Stona och fölen rymde idag, som tur var bara till en annan hage där de sprang runt som idioter och latjade i snön. Det tog evigheter innan jag fick fast Eyja, som absolut inte var min vän idag. Förmorrade djur! Jag misstänker att hon hade mötet med sadelgjorden i färskt minne. Nå, skam den som ger sig, till slut gick det i alla fall.


Idag gick det lite bättre att sadla. Jag höll gjorden under magen på henne tills hon slutade försöka ha ihjäl mig med sparkar och hugg, sedan släppte jag och upprepade och till slut var det lugnt. Skönt att det funkade! Sedan tränsade jag ovanpå repgrimman, satte fast tyglarna i repgrimman genom bettringarna och så gick vi ut på en liten promenad. Det gick över förväntan, faktiskt. Eyja fattade snabbt vad som gällde (men det betyder för all del inte att hon villigt gick med på det). Bitvis gick det i alla fall riktigt bra, hon knatade lugnt på medan jag gick brevid och höll i tyglarna och styrde. Duktig tös!


 

 
 
Alexandra

Alexandra

6 december 2011 21:28

Så mysigt med ett ordentligt lager snö, här är det bara precis marktäckande på vissa ställen.
Roligt att de fick springa av sig lite i snön ;) Och skönt att det gick bättre med Eyja, det kommer nog gå bra med henne ska du se.

Sv: Jag kämpar på och det känns faktiskt inte riktigt lika dåligt längre, det är ju inte alls långt kvar :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Sanna

Sanna

6 december 2011 22:09

Oj, så mycket snö fick inte vi. Vi hade bara ett marklager imorse, och sen har det varit plusgrader så det ser lite tråkigt ut.

SV: Ja, det är otroligt nostalgiskt! Jag är väldigt bra på att vara nostalgisk dessutom :p. Fastnar lätt i gamla minnen.
Jo, det är sant, jämfört med det så är det ju inte så dyrt ändå. Ja, väldigt spännande att se om det blir en skimmel :).

http://sannasant.blogg.se

 
Sanna

Sanna

6 december 2011 22:14

SV: Jo, det är nog så det är med skolarbete :P Fast ikväll har jag haft en pluggledig kväll. Så konstigt!

http://sannasant.blogg.se

 
Julia

Julia

6 december 2011 23:35

Härligt att det gick så bra! M ville inte komma in från hagen idag.. Bara stå med rumpan mot grannvalacken (inte alls brunstig eller så :p)

Sv: Kul! :)

http://ohjuliet.blogg.se

 
Kerstin

Kerstin

7 december 2011 08:50

Lagom med snö vore ju toppen. Se sista åren har vi inte ens tagit oss ut i skogen med hästarna. :( Och rida på en väg som redan innan snövallarna är smal är inte så lockande.. Och allra helst nu med alla ungponnyer.. :/ Skönt att höra att fler har rymmare... hi hi!!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalie

7 december 2011 09:46

Ja nu har det varit lagom med snö! Men det skulle allt kunna vara några grader kallare, så att det inte blir så lerigt i marken. Men inte så kallt att vattnet fryser!

Så roligt att det fungerade med sadelgjorden! :-) Och smart idé att sätta tyglarna genom bettringen. Det kommer nog gå bra!

SV: Ja det blev väldigt mysigt faktiskt, och så har de en liten lampa tänd hela tiden! Skön känsla att lägga sig på höbalen och titta på dem. Får akta sig bara så att inte Turbin tar ett bett! ;-)

 
Frida

Frida

7 december 2011 12:56

Här har vi ingen snö, bara frost som ligger kvar hela dagarna, så lite vitt är det väl ändå :p Vad duktig hon är :)

Svar: Var brukar du köpa dom då? När jag har tittat på olika hemsidor har de funnits olika, och olika storlekar på det man skruvar i hålet.

Vad bra att det gick så fort ändå :) Hoppas hon gillar det.

Det kommer jag definitivt få, kommer ha världens bästa kondition sen tror jag :p

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

8 december 2011 14:29

Hihi, hon har allt lite humör din Eyja! ;) Det är rätt händigt när djur rymmer in i en annan hage, fåren rymde in sommarhagen i helgen.

Appropå att tänka för mycket - ska vi starta en supporterförening? ;)

Hur har det gått med din arm förresten?

http://kvarnlycka.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards