Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Tiden går fort

Av islandstokan - 23 oktober 2011 13:00

Tiden går så fort, det känns som att det var igår jag fick samtalet "EYJA HAR FÖLAT!!!" och nu är Ganti redan 3 månader.


Och idag har jag haft Rósa i precis ett år. Mitt i natten den 23 oktober anlände hon till stallet och H var snäll och tog emot henne, tog ett MMS och skickade till mig så jag kunde vara säker på att min häst kommit fram och mådde bra.


 

MMS-bilden


Jag minns det jättebra, hur jag kom till stallet den där regniga, gråa höstmorgonen och med en gång kilade fram till boxen där en liten skäckdam nyfiket stack fram huvudet, luktade lite på mig och sedan gav blanka fan i mig  


Jag tog min nyinköpta ryktlåda och gick in till henne, borstade och gosade, fastän Rósa mest brydde sig om höet.


Hon fick stå inne ett dygn, så jag tog ut henne först nästa dag och gick ett varv med henne i en tom hage, släppte henne sedan där och gav henne hö. Mycket märkligt, verkade hon tycka, men lugn som en filbunke hela tiden!


Rósa i hagen, andra dagen. 

Sedan testade vi att släppa ihop henne med Daladis. De stod i var sin ände av hagen och hälsade inte ens på varandra. Åt ur var sin höhög men Daladis verkade sakna de andra hästarna så dagen efter släppte vi in Hs förra häst Prins i hagen också och då blev det lite mer livat. Rósa och Prins kivades lite, men det gick ändå ganska lugnt till.


Jag testade att rida henne först två månader senare, och även om hon kändes lite stressad gick det bra. Och nu har jag haft henne i ett helt år... Tiden går verkligen fort!

 
 
Mikaela

Mikaela

23 oktober 2011 13:14

Grattis till er!

Sv; Du bor ju en bitbort;)

http://svippostina.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

23 oktober 2011 14:25

Å vad spännande. Jag blir riktigt inspirerad att ta hem en häst från island också, särskilt när man kan få de inridna och "se" processen som du fick med Rósa.
Hur hittade du henne på Island förresten och vad föll du för?

Smart att släppa henne i en hage med träd på en gång. Det där med träd kan ju vara lite knvigt för en del nyimporterade. ;)

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Frida

Frida

23 oktober 2011 16:44

Vilken söt lite historia :)

Svar: Man ska bara använda det också. Han sa att de flesta hästar var olydiga så du är inte ensam iaf :)

Jag skulle också behöva nya ridbyxor, upptäckte igår när jag tog på dom att det börjar bli hål i rumpan och jag har bara ett par. Men jag behöver storlek 34 så det är inte så lätt att hitta några. Vill helst ha likadana som nu för dom är så himla sköna :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

23 oktober 2011 17:44

Tiden går verkligen fort! Grattis på Er 1-årsdag tillsammans :)

SV: Det är absolut den bästa dagen att vara ledig på!

Har varit och kollat på det nya stallet och Filipus kommer verkligen må som en prins där! Stora boxar, stora hagar, nära till ridhus och med skogen runt knuten!

Braela är avelsmaterial tycker jag, så det känns lite trist att sälja men vi får se hur jag gör. Eventuellt får hon stå kvar hos uppfödarna i 1-2 år till, betäckas med min favorithingst och sen komma hem.

Jag tror Filipus skulle bli kär i Rósa, hon är ju så söt! ;) Det är skönt att ihopsläppen alltid går lugnt till, Filipus springer lite, nosar lite, piper till och sen är det inget mer med saken.

Jag älskar skogisar! Min är ju perser-skogis och han är helt underbar!

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
ullis

ullis

23 oktober 2011 18:40

Å vilken fin liten saga =). härligt att hon verkade så cool lugn. Om någon månad är det min tur att skriva att Austri vart här i ett år =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

23 oktober 2011 19:30

Härlig historia :)

http://jannefix.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalie

24 oktober 2011 09:19

Mysigt när man tänker tillbaka... Tiden går alltid fort med hästar! Känner detsamma med mina. Grimmer var så liten och orörd när jag först tittade på honom, och den första månaden hos mig gick han inte att leda. Känns så konstigt när man sen helt plötsligt rider på honom och han är så lugn...

Du har tre fina hästar i varje fall! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards