Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Bekymmer, bekymmer...

Av islandstokan - 17 oktober 2011 15:27

Förbaskade föl som inte hålls i hagen! Vordis (Daladis föl) ville inte vara utan mamma idag när vi skulle rida så hon smet igenom grinden. TVÅ gånger. Då kände vi att det var lika bra att ta med henne in i stallet och ställa henne i en box istället. Det gillades inte, men å andra sidan får hon väl ta den smällen när hon rymmer ur hagen. Hade ju varit snyggt om hon sprungit lös när jag red...


Den provisoriska ridbanan var borttagen så vi red ut en sväng istället, jag, M och J. Nervöst för min del, jag spände mig rätt mycket först och glömde bort att andas. Daladis var jättestressad när hennes dotter var kvar ensam i stallet men hon stack inte med mig och vi överlevde! Tur att Prydi och Sleipnir var med som moraliskt stöd, annars hade det säkert kunna gå lite hur som helst.


Hela helgen har jag grubblat över Rósa. Har bestämt mig för att inte göra någonting innan veterinären kommer ut om ett par veckor, kanske rida lite lugnare turer på sin höjd men annars mest bara pyssla med henne. Någonting är inte som det ska och jag vill inte börja experimentera med fodertillskott och diverse innan jag låtit veterinären kolla ordentligt på henne. Det verkar onormalt att hon ska bli så omotiverad av att vara dräktig, tycker jag, så rimligtvis är det något annat som är grundorsaken. Men vad? Kan det verkligen röra sig om unghästfasoner?


Eller ännu värre, tänk om det är helt och hållet mitt fel? Jag vet att jag är en väldigt passiv ryttare som behöver lite piggare hästar som går fram av egen maskin för att det ska bli en trevlig upplevelse för oss båda. Tänk då om jag bromsat upp Rósa genom att vara för passiv så till den grad att hon blivit omotiverad? Eller ridit för mycket och för passivt så att hon varken har ork eller motivation nu?


Jag antar att ni är trött på att höra på mitt grubblande vid det här laget, men det är skönt att skriva av sig lite.

Rósa på Island, våren 2011. 

 
 
Ingen bild

Ida

17 oktober 2011 15:52

Har Dalsdis föl bytt namn eller är jag helt ute och cyklar? :D

islandstokan

17 oktober 2011 16:40

Jepp, hon fick heta Vordis sist och slutligen när pappren skulle in :p

 
Janina

Janina

17 oktober 2011 16:43

Ork och motivation går alltid att få tillbaka om nu fallet skulle vara så, vilket jag absolut inte tror att det är.

Men jag tycker absolut att man ska lita på sina instinkter och tror du att något inte står rätt till så ska du absolut kolla upp det.

Vill du inte rida henne kan ni kanske leka lite? Träna NH och trix. Så får hon lite stimulans iallafall..?

http://jannefix.blogspot.com

 
Frida

Frida

17 oktober 2011 18:41

Det är bra att fundera högt ibland, så fortsätt du :) Ska man säga att man hoppas att veterinären hittar något fel? Kanske är lättare att göra något åt det om man vet varför hon blivit sån, men inge roligt om det är något fel egentligen.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ingen bild

Rebecca

18 oktober 2011 18:42

Ooh! Det står ju en svartskäck i bakgrunden av Rósa :)
Det är min lilla dam! ;D

islandstokan

18 oktober 2011 22:08

Jasså? Vad kul :) Vad är det för en då?

 
Ingen bild

Rebecca

21 oktober 2011 21:44

Hon heter Mæsa frá Stóradal : )
Min blogg heter glsir.blogg.se men jag uppdaterar inte så mycket (a) xd

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards