Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Hur gör ni för att skydda era hästar?

Av islandstokan - 11 maj 2011 15:34

Ja, mot insekter, alltså. Spray? Fodertillskott? Täcke? När börjar ni och när slutar ni? Eller gör ni ingenting alls?


Själv införskaffade jag Absorbine Ultra Shield häromveckan och nu är båda donnorna behandlade med det. Eyja kommer jag dock inte spraya när fölet kommit eftersom det är ganska starka grejer och jag vill inte att den lilla kommer i kontakt med det.


Från början hade jag tänkt täcka bägge i förebyggande syfte, men efter att ha funderat på det fram och tillbaka bestämde jag mig för att låta bli. Får de eksem så får de, då får jag göra det bästa av situationen då, helt enkelt.


Sprayen verkar fungera i alla fall, hästarna verkar inte irriterade på flygfäna när de går och betar, så jag tolkar det som att den gör vad den ska.   

 
 
Linda

Linda

11 maj 2011 20:16

Nyfiken varför du inte ska ha täcke på?
Ultra sheild är asbra!

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Ingen bild

Natalie

12 maj 2011 05:25

Funkar ultrashielden? De säger ju att den ska vara bra. :-)
Jag har använt switch på mina hästar. Grimmer kan jag inte spraya och Turbin har jag inte provat på än, men jag har renons flugspray annars som funkar i 10 minuter.
Om dina hästar får eksem har jag tips på bra kraftfoder för dem... :-)

islandstokan

12 maj 2011 12:16

Ja, jag upplever att det funkar, men jag vet inte hur bra det är i jämförelse med andra medel eftersom jag inte haft något innan (eller i alla fall var det många år sedan sist). Ultrashield och Switch har väl samma verksamma ämne har jag för mig, så Switch borde ju funka lika bra :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards