Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

En röd bil, en blå bil, en skogsmaskin...

Av islandstokan - 3 mars 2011 17:42

Idag har vi trafiktränat. Första prövningen blev en skogsmaskin som höll på att dumpa stockar intill vägen. Rósa var spänd som en fiolsträng men jag stod lugnt och pratade med henne, efter ett tag slappnade hon av lite och när maskinen hade lastat av stockarna kunde vi traska förbi utan problem.


Sedan stod vi uppe vid landsvägen i en kvart och tittade på bilarna som susade förbi. Först var hon lite hoppig men ganska snart blev hon mer bekväm med situationen. Ska fortsätta öva, lite i taget, tills hon är helt bekväm med bilar.


På lördag är det förresten dags för Eyja att flyga - spännande! 

 
 
Linda

Linda

4 mars 2011 11:28

Forsätt så :)!! Så kommer det nog lösa sig snart!

Dock vet ja många hästar som funkar bra i trafiken då man leder dom men inte när man sitter på. Hoppas så detta inte är fallet.

Kul med Eyja!! Du måste fota massa bilder! När kommer bebin?

http://www.elmo.cybersite.nu

islandstokan

4 mars 2011 12:21

Ja, jag får ta det lite i taget, just nu reagerar hon ju kraftigt oavsett om man går med henne eller rider, så jag hoppas hon blir säkrare på båda dera :)

Ja, bilder slipper du inte undan ;'D Fölisen är beräknad till månadsskiftet juli/augusti, så det är ett tag kvar men den som väntar på något gott... ;)

 
Linda

Linda

4 mars 2011 17:52

Fifa är rätt cool med trafik faktiskt. Det är skönt. Ja.. förutom under promenaden, men det var nog mest dumheter plus att idioterna som kör.

Har då något tips på hur jag skall göra då hon vänder rumpan in i grejer. Typ mot bilar, väggar o.s.v ? Blir hon tjurig, uppspelt eller lite nervig vänder hon ut rumpan, inte roligt.

Guuud så mysigt med föl! Jag skall betäcka Fifa någon gång i framtiden, men det blir inte fören några år. Har du funderat på att betäcka Rosa?

http://www.elmo.cybersite.nu

islandstokan

4 mars 2011 18:32

Vissa bilister är inte kloka alltså, det är ett under att inte fler olyckor händer! :S

Jag har fått tipset att man ska ställa hästen i motsatt riktning med framdelen. Om en häst svänger ut rumpan när en bil ska köra förbi, t.ex så ska man alltså ställa den med halsen inåt vägen. Det har gått bra att göra så med Rósa, tyvärr sprättar hon till ändå...

Oh ja! Det här blir "mitt" första föl så det är lite extra pirrigt :)

Ja, jag tror jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan, Rósa ska förhoppningsvis på dejt med Magni från Gnubbarp om några månader :D Jag vill gärna ta föl på henne nu eftersom jag inte vill vänta för länge med första fölet och jag vill helst hålla igång och rida henne de kommande åren sen när hon kommer vara utbildad och "i sina bästa år" :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards