Direktlänk till inlägg 20 december 2011

Att göra en blogg

Av islandstokan - 20 december 2011 13:00

Okej, min blogg kanske inte är så pass stor att jag borde ha något att säga till om, men jag tänkte ändå ge några små, konkreta tips för hur man bäst går till väga för att locka läsare, eller kanske viktigast av allt: Att behålla de läsare man redan har.


En bild säger mer än tusen ord
Talesättet som faktiskt stämmer alldeles utmärkt in i bloggvärlden. Det blir tråkigt att läsa en blogg som inte innefattar några bilder. Ju fler desto bättre! Du behöver inte vara någon mästerfotograf med systemkamera heller, vanliga mobilkamerabilder är bättre än inga alls.

  Många bilder är bra!


TL;DR ("Too long; didn't read", för den som bott under en sten det senaste decenniet)
Försök komprimera långa texter, ta bort det som inte är nödvändigt för handlingen i inlägget. En blogg är i grund och botten ingen novellsamling och de flesta människor tappar intresse halvvägs igenom ett 2000 ord långt inlägg.


"att såhära, typ"
Stavningskolla alltid innan du publicerar ett inlägg. Slarvfel kan alla göra, men att inte rättstava ord, strunta i att använda versaler, skiljetecken och annat som hör till en korrekt meningsuppbyggnad får dig att verka oseriös och/eller som om du vore 10 bast. För många"typ" och "liksom" gör det också besvärligt för läsaren att ta sig igenom ditt inlägg.


Styckeindelning
Återigen; nej till en wall of text. Skriver du ett längre inlägg (200+ ord) gör du bäst i att dela in texten i stycken, det gör den lättare att läsa. Dela gärna av med bilder.


Centrera lagom
Det här är antagligen ett av de vanligare irriterande elementen i en bloggtext, nämligen när hela inlägg är centrerade. Centrering av text görs bäst vid rubriker och kortare bildtexter eller en liten dikt, inte hela texter. Det blir jobbigt att läsa, helt enkelt - för alla som inte är korsögda.


Liten, mellan eller stor?
Visserligen är det fullt möjligt att själv zooma in och ut på datorn för att se liten text större och vice versa, men det är alltid mer tilltalande med en text som från början är av lagom storlek. I det flesta fall betyder det någonstans mellan 10 och 12 punkter (pt), beroende på typsnitt.


Snirkligt värre
Det finns jättemånga fina teckensnitt att tillgå nu för tiden, men långt ifrån alla lämpar sig för bloggskriverier. En tumregel är att teckensnitt med mycket krusiduller och detaljer gör sig bäst som rubriker, medan det i hela texter blir som syra för ögonen. Det kan också vara bra att tänka på att de flesta teckensnitt med så kallade klackar, typ Times New Roman, inte lämpar sig bra för bloggar av samma anledning. Men kom ihåg: Comic Sans MS är aldrig någonsin okej, i något sammanhang, överhuvudtaget.


  Comic Sans MS, ingen stavningskoll och centrerade hela stycken är dåligt!

Hold your horses, Rainbow Dash!
Färger livar upp, men det är ingen hårfin linje som går mellan snyggt och gräsligt. Håll dig till ett färgschema i din bloggdesign och undvik överdrivet grälla färger. Neongrönt och varselorange hör hemma på en ravefest, inte i en blogg (återigen; syra i ögonen). Känner du att du själv inte är kapabel att åstadkomma en snygg bloggdesign på egen hand finns det för det mesta väldigt många färdiga, smakfulla sådana att tillgå.


Internt, min käre Watson

Om din blogg är öppen för allmän beskådning och du vill locka fler läsare än syrran, mormor och bästa kompisen, gör du bäst i att inte späcka innehållet med interna skämt och kryptiska meningar som bara dina nära och kära förstår sig på. Förklara på ett sätt som är begripligt även för de som precis börjat läsa din blogg. Ta inte heller för givet att de som läser har koll på vad du skrivit om för ett halvår sedan.

Ingenting är gratis
Ligger besökarantalet på en allt för låg siffra dygnsvis? Ut och marknadsför dig! Kommentera andras bloggar och håll tävlingar. Men märk väl: Se till att faktiskt läsa blogginlägget du kommenterar, ingen jävel tycker om att få kommentaren "Hej, spana in min blogg!" utan att få någon som helst respons på sin egen blogg. Sådana attention whores är bara irriterande och chansen är liten att du faktiskt får nya läsare genom en sådan kommentar. Att låta bli att kommentera tillbaka när du själv får en kommentar är också dålig hyffs och kommer inte bidra med ett utökat besökarantal.


Det var väl ungefär det här jag kunde komma på nu, så här på rak arm. Saknas något? Säg till, så kanske jag lägger till fler punkter! Givetvis riktas det här inlägget inte till någon speciell, det är bara en samling tankar och åsikter jag haft när jag läst olika bloggar. Känner ni er träffade behöver ni för all del inte göra något åt saken heller. Som med så mycket annat man läser på internet kan det vara bäst att ta det jag skriver med en nypa salt.

 
 
Tina

Tina

20 december 2011 14:27

Väldigt bra skrivet! är ju sånt man ska tänka på :)
SV: Jag vet inte hur lång tid det kan ta innan man märker någon skillnad, några månader kanske? :)

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Linda

Linda

20 december 2011 15:22

Guuud vad jag håller med dig i allt:) Ibland kan jag faktiskt tycka att: nee nu blev det ett flumigt och fult inlägg men oftast försöker man sköta det snyggt.

Det där med textstilen comic sans Ms är så sjukt fult, jag kan inte läsa bloggar med den textstilen, det går bara inte, jag går oftast vidare från den bloggen. Har alltid hatat den stilen.

Samma detta med kommentarer, jag hatar när folk skriver: Hej snygging kolla in min blogg. Eller typ: Tja kika in på min blogg jag har tävling<-- om jag nu aldrig hört talas om bloggen.
Oftast svarar jag inte sådana kommentarer. Helt meningslöst.

Du är så klok du ^^

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Frida

Frida

20 december 2011 15:35

Håller med dig på alla punkter, fast ibland känns det som att jag skriver onödigt långt. Men det är för mig själv så jag ska komma ihåg vad vi gjort tex, så om ingen annan orkar läsa gör inte så mycket :)

Svar: Förstår det, men hittar du nya bra ägare i närheten kan du ju fortfarande hälsa på kanske :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Linda

Linda

20 december 2011 16:14

Sv: Nee? Fik du en häst i present? Nu blir jag avis, tänk vad jag har önskat mig det länge, bara känslan liksom att suprise där står din häst!
Vad var det för häst du fick :)?

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Janina

Janina

20 december 2011 17:30

Gilla-knapp på den! Speciellt comic sans.
Jag återkommer om Eyja när jag blivit miljonär. Any day now...

http://jannefix.blogspot.com

 
Mikaela

Mikaela

20 december 2011 18:46

Haha vad är det med just Comic Sans MS? Ett teckensnitt som alla verkar fastna för någon gång under mellanstadietiden och som förhopningsvis växer bort jävligt snabb... Är det något lärarna ligger bakom kanske?

Sv; hingstföl ger väl lite mer kostnader men ändå.. Hoppas verkligen du inte behöver gå back:( Hästmarknaden verkar vara lite mättad tyvärr.

http://svippostina.blogg.se

 
Julia Järnroos

Julia Järnroos

20 december 2011 18:58

OMG ja ba håller med dig !!! Din blogg är så fett gryyyym Mange bjuder! Kolla in min blogg sötiz upp daterar jämt

http://ohjuliet.blogg.se

 
Anna

Anna

20 december 2011 20:11

Mycket bra inlägg!!!

Svar:Tänkte att det var lika bra att sy klart alla täcken innan jag började jobba:S Kändes otroligt skönt när det var klart!! Pust!!

Jo, du han har en egen variant av "roll-kur" fast han står stilla...han viker in hela huvudet ALLT vad som går och sedan tuggar han på täcket och rimsar upp det i fina bitar:O Otroligt hur den här hästen kan vara smidig emellanåt med sin stora kropp;)

Jag kommer att pyssla och se vad som går att göra...men en hel del går nog att göra själv:)

Jättebra att du bloggar lite igen!!!

För egen del skulle jag hellre köpa en hingst och kastrera motför ett sto;) Han är jättefin!!! Det finns nog någon om är intresserad av honom framöver!!!

Jag har haft en riktigt bra tisdag:)

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

21 december 2011 10:33

Bra tips! Ska sluta centrera mina inlägg! ;-)
Mycket sant i det du skriver!

http://mossmoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards