Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Duktigt troll

Av islandstokan - 19 december 2011 18:27

Ni som hängt med bloggen vet att Ganti är till salu och härom dagen lade jag upp en annons för Eyja också. Anledningen är att jag måste sälja minst en häst för att min ekonomi ska funka och ett hingstföl utan häftig stam är inte direkt lättsålt i nuläget. Det är emellertid inte ett oinridet litet sto med bara halva stammen känd, känslig och med sommareksem heller. Det är några som hört av sig på bägge men ingen seriös. Jag är inte speciellt sugen på att skänka bort någon av dem, men vad gör man om jag inte hittar köpare?


Suck, avel är då rakt inget man ska satsa på. Fast det är klart att det hade varit lättare om Ganti haft 1:a klassföräldrar och en BLUP på 120. Och varit ett sto istället för hingst...


Eyja gör förresten sådana framsteg, jag är rikigt stolt! Idag testade jag att longera henne för första gången och förvissor kan det vara så att hon blivit longerad tidigare, i sina ungdoms glada dagar, men hur som helst gick det riktigt bra. Hon fattade på en gång vad det handlade om. Dock är hon betydligt mjukare i väsnter än i höger, där hon flöt ut och drog mer, medan vänster varv gick riktigt fint. Jag skulle väldigt gärna behålla henne och se vad det blir av henne, men tiden och ekonomin får utvisa hur det blir.


 

Vi försökte oss på lite trav också, och det gick, även om den huvusakliga gångarten för dagen var skrölt. Sedan blev det jobbigt och vi avslutade med lite skritt och en hel massa frustningar. Efteråt tackade hon mig genom att knocka mig med mulen i ansiktet.


Duktig liten hest.

 
 
Frida

Frida

19 december 2011 20:19

Förstår att det kan bli jobbigt ekonomiskt med tre hästar, men jobbigt att sälja dom också. Hoppas du får någon av de såld iaf.

Svar: Aha, men någon som väntar på något gott väntar aldrig förlänge :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

19 december 2011 22:06

Vad fint du gjort!
Hon är ju bara för söt Eyja:)
Tyvärr tror jag inte avel lönar sig direkt för någon, det kostar ju med träning/inridning också och jag tror att om man slår ihop alla kostnade r så är det i slutändan billigare med en "färdig" häst:(

http://svippostina.blogg.se

 
Janina

Janina

19 december 2011 22:07

åh, hon hade gärna fått komma hem till mig!

http://jannefix.blogspot.com

 
Alexandra

Alexandra

19 december 2011 23:32

Jag såg annonsen, men ville inget skriva här då jag ville att du skulle säga det först. Tycker det är hemskt synd på en sån fin häst.
Trotts att hon inte är inriden och har lite eksem, borde du inte kunna begära mer? Kan bli svårare att sälja men mer seriösa tror jag hör av sig då :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Tina

Tina

20 december 2011 01:02

SV: jag gav henne kiselgur en kort period förra året innan hon visades, vet inte om de gjorde någon skillnad, men nu ska jag testa under en längre period :)

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Anna

Anna

20 december 2011 04:56

Vad roligt att du bloggar igen:D

Jag tror inte att du ska oroa dig för att inte få hästarna sålda!! Ibland tar det lite tid att hitta "rätt" köpare!! Jag är övertygad om att det finns köpare till bägge 2 runt hörnet inom kort:D Och att de kommer att tycka lika bra om hästarna som du gör:)

Ser bara på T!!! Han var väldigt problematisk men fick sig trots det en matte som älskar honom över allt annat:) Så stort hopp finns för dig att hitta rätt köpare också:D Ge inte upp!!!

Vad roligt att det går så bra med Eyja:) Det kommer att bli jättebra!!!

Headern blev jättebra!!

Oj, vad jag svamlar!!! Skyller på att jag jobbar inatt och har varit vaken ett tag:S Hi hi!!

Ha en jättebra fortsatt tisdag!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

20 december 2011 09:28

Du skäner ju i princip bort Ganti redan med det priset! :-p Jag är så ledsen att jag inte kan (ska) köpa honom.... men... så är det... håller tummarna för att du hittar ett bra hem.
Det är ju värsta tiden på året nu också.

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Natalie

Natalie

20 december 2011 09:41

Oj, jobbigt att behöva fatta ett sådant beslut. Hoppas verkligen att någon köper Ganti så att du kan behålla Eyja. Du har ju lagt ner så mycket jobb och kärlek på henne, det vore tråkigt om du tvingas sälja.

Lycka till!!

http://mossmoss.blogg.se

 
svea-karin

svea-karin

27 december 2011 04:57

oj vilken liten sötnos, hur mycket ska du sälja henne för?
stam? :)

http://karinmattson.blogg.se

 
Linda

Linda

29 december 2011 18:11

Äsch hade missat detta totalt. Lilla Eyja, hoppas du finner ett bra hem till båda två, jag håller med dig det är inte lätt att sälja idag överhuvudtaget, mina sadlar har varit skitsvårt att få iväg och min albion är fortfarande kvar sjukt nog.

http://www.mittangsull.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards