Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Saknar Rósa

Av islandstokan - 27 maj 2011 14:59

Vad tomt det är utan Rósa, jag saknar henne jättemycket! Men jag får hålla till godo med "bara" Eyja så länge. Det är ju faktiskt inte så lång stund hon ska vara borta egentligen.


Borde försöka göra lite mer med Eyja, hon är fortfarande väldigt otrygg i sig själv. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska ta det lugnare när hon är ensam i stallet, men det kanske blir bättre bara hon vant sig vid omgivningen och med mig.


I nuläget är hon lugn och snäll så länge hon har sällskap av en annan häst, men ensam håller hon på att krypa ur skinnet; trampar, slänger med huvudet, sparkar i väggen, you name it. Jag tycker så synd om henne för det måste vara oerhört påfrestande psykiskt att vara så orolig, men på något vis måste hon ju vänja sig vid att vara själv (i alla fall korta stunder). Går det ens att träna bort ett sådant beteende?


Kattungarna väger dubblet så mycket nu som när de föddes och de har precis börjat öppna ögonen!

Så söt man kan vara! Ska bli kul sedan när de börjar röra lite mer på sig och busa.

 
 
Linda

Linda

27 maj 2011 16:15

Det är svårt med seperationsångest. Jag var livrädd att Fifa skulle ha det då förra ägaren nämde att hon gärna ville vara med flocken. Dock brydde hon sig inte ett tjota.
Hon bryr sig inte ens om en häst under en ridtur sticker iväg.

Men träna träna, kan hon inte stå själv inne om nätterna eller en stund på dagarna? Lämna henne där- utöka tiden succesivt. Tillslut kanske hon inser att det finns ingen mening med att komma upp i sådant varv.

Jag tror heller inte du ska göra sån stor sak av det, ignorera beteendet.

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Ingen bild

Natalie

28 maj 2011 08:57

Hon blir nog mer trygg ju mer du håller på med henne kan jag tänka mig. Det är ju en väldig skillnad på att stå i flock på Island och bli lämnad själv i stallet... (Om det nu var så på Island). Om det också är så att hon inte är hanterad särskilt mycket tar det väl tid före hon vänjer sig och förstår att hon kan vara trygg även med människor. Men du har ju verkligen gjort framsteg med henne! Så det ska nog inte vara några större problem. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards