Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Varför islandshäst?

Av islandstokan - 12 maj 2011 12:26

Elina på http://icelandic.bloggplatsen.se/ skrev ett intressant inlägg om varför det blev Islandshästar för hennes del och jag kände att jag ville göra detsamma, eftersom det är den rasen jag pysslar med.


Egentligen är det en väldigt kort historia, för när jag började rida som 8-åring var det på just islandshästar. En ridskola på Åland som jag fortsatte rida på tills jag fyllde 17, då jag blev lovad en häst i födelsedagspresent av mina morföräldrar. Vilka total lycka! Och hästen jag fick till slut var ingen mindre än min favorit från det stallet - Hnokki frá Krossi. En liten brun valack med jäkligt mycket egna åsikter.


Hnokki sålde jag ett par år senare eftersom jag var arbetslös och skulle flytta ihop med pojkvännen i Borås. Jag tänker ofta på den hästen, men nu när jag har mina två madammer saknar jag honom inte lika mycket längre, värst var det så klart precis i början när man precis blivit hästlös.


Utöver tiden på ridskolan testade jag både det ena och det andra, allt från travare på närmare 1,80 i mankhöjd till små B-ponnys, men av någon anledning slutade det nästan alltid med att jag trillade av och förbannande mig över de där "3-gångarna". Jag drogs alltid tillbaka till islandshästarna (som jag också trillat av och förbannat flertalet gånger, men alltid kännt mig trygg med). För så är det, jag är en jättefeg ryttare, men sedan är det något med just islänningarna som får mig att känna mig trygg och säker.


Jag tror det är väldigt lätt att bli charmad av de där små pälstussarna, helt enkelt. Och storleken är alldeles lagom!


 

Se på den manen alltså! (Bildkälla okänd.)

 
 
Linda

Linda

12 maj 2011 19:10

Jag håller med dig 100% av det du skriver!

Det var samma för mig, började rida islandshäst på ridskola som 11 åring. Skaffade mig en sköthäst som såldes från ridskolan, tog hand om bhenne i två år som min egna tills jävlar anamma de sålde henne. Då började jag med stor hästar, arab, nordis, varmblod ja.. de större helt enkelt.

Även om jag haft fantastiska stunder med dessa hästar så toppar islandshästen allt, jag känner mig betydligt tryggare på den rasen och de har något som jag inte kan sätta fingret på... de är nå speciellt med dom små liven.

Så i år skaffade jag mig min första egan islandshäst och ångrar inget :)

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

12 maj 2011 19:13

Sv: ja just ja de är ju hennes första sommar :)
Till helgen eller på måndag skall de släppas på bete!

Du jag sover skitdåligt, för det första är det för ljust, för de andra grubblar jag över jobbet, för det tredje har vi fyra högljudda kattungar och en kattmamma i rummet bredvid, jag kissar minst 1-2 gånger om natten, sambon kliver upp halv fyra/halv fem och då kan jag inte somna om på 1-2 timmar. Sen ska man upp.. SUCK.

Har dessutom migrän just nu =/ Meeen livet få rulla på ändå :D

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Elina

Elina

12 maj 2011 19:44

Härligt inlägg och historia! Jag har också ett förflutet med "3-gångare" men det är islandshästen jag alltid känner mig trygg och säker på! :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
amanda

amanda

27 augusti 2011 20:41

Hej! Där jag har min medryttarponny finns en islandshäst som är 14 år tror jag , han heter Hnokki fra Krossi. På Åland altså (: kontakta mig via min blogg om du vill se bilder på söt hästen ! :D http://lillyfloower.blogg.se/

http://lillyflooer.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards