Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

Trivselfaktor i stallet

Av islandstokan - 21 februari 2011 21:54

Idag var jag bara ute en sväng och borstade lite och pratade strunt med ett par andra i stallet. Jag trivs fantastiskt bra med alla jag delar stall med, något jag är jätteglad över eftersom jag vet att det inte är alla stall som funkar så bra.


För så är det ju, det är inte bara hästen som ska trivas. Kommer man inte överens med de andra hästägarna i stallet man är inhyst i blir det inte roligt att åka ut till sin häst. Ju fler viljor desto svårare brukar det bli att dra jämnt, tyvärr, och i synnerhet kollektivstall brukar det vara mycket tjaffs i eftersom det sällan är en människa som har sista ordet.


Huvudsaken är att man sköter sitt i den mån det går. Så länge ingen häst far illa finns det ingen orsak att anmärka och prata skit. Är man på orolig över hur någon annan sköter sin häst är det väl fan så mycket bättre att öppensinnat diskutera problemet med hästägaren i fråga och inte gå till någon annan och snacka dynga?


Ibland när man hör om diverse dispyter i stall undrar man vad det är för dagisfasoner som tilämpas egentligen? Whiteboard-kommunikation och arga sms, snack bakom ryggen och spydiga kommentarer. Suck...


En annan sak som bör beaktas när man delar stall med flera är: Rör för helvete in andras prylar utan att fråga först (och få klartecken att det är OK, givetvis)! Det är fruktansvärt oartigt och respektlöst och tänk vad mycket onödiga dispyter som kunde undvikas om folk bara följde den här enkla regeln.


För vi är ju inte dåliga människor, vi hästfreaks, vi glömmer bara ofta bort att vara hyggliga mot våra medmänniskor då vi alltid sätter våra älskade fyrbenta i första rum. På gott och ont.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards