Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

Att importera från Island

Av islandstokan - 12 juni 2012 20:45

Hur går det egentligen till när man importerar en häst från Island? Det tänkte jag skriva om nu!



  Bildkälla.


Till en början gäller det ju att ha en häst att importera. Oavsett om man varit på Island själv och tittat ut en häst eller köper den osedd är proceduren den samma när det väl kommer till flyg och allt kringliggande. Att köpa en häst osedd är väl ingenting jag egentligen rekommenderar, men visst kan det bli bra det med (se bara på Rósa!), det man måste vara beredd på är så klart att det kanske inte alltid blir som man tänkt sig, det gäller emellertid även hästar man sett med egna ögon och provridit...


Hur som helst, ni har säkert stött på annonser där hästen säljes stående på Island. Det går att få tag på hästar både genom medlare i Sverige och direkt från uppfödare på Island, de flesta islänningar är hyfsade på engelska så det är i regel inga problem med kommunikationsbiten. Rósa köpte jag via en förmedlare.


Sedan när man hittat en häst kan man välja att besiktiga den eller chansa. På Island är det inte kutym att besiktiga hästar innan köp, så vill man ha detta utfört får man betala för det själv, något som kan löna sig i långa loppet om man nu tror sig hittat hästen med stort H. Jag valde att besiktiga Rósa, först betalade jag in pengarna för besiktningen (jag tror det var 600 kr) till förmedlaren som betalade vidare till ägaren som betalade veterinären som utförde besiktningen. När besiktningen var gjord fick jag pappren inskannade och skickade till min mail.


Eftersom allt var OK ville jag så klart genomföra köpet. Då betalade jag in beloppet på så mycket som Rósa kostade på Island, det vill säga utan import, till förmedlaren som i sin tur betalade in till säljaren. Jag fick ett kvitto per brev som bekräftade betalningen. Köpeskontrakt är inte vanligt förekommande, kanske inte så konstigt med tanke på att det inte går att skicka tillbaka hästar till Island om man skulle ångra sig.


Det går även att försäkra hästar ståendes på Island fastän man själv inte bor där själv, bland annat har Agria en hyfsad basförsäkring. Den typen av försäkring är inte lika bra som en vanlig försäkring (veterinär+liv) för en häst i Sverige, men ändå bättre än ingenting. Mitt råd är att ringa runt till olika försäkringsbolag och fråga, det finns säkert andra som har bra villkor för den här typen av försäkring.

Via förmedlaren fick jag sedan reda på ett nära flygdatum som denne tillsammans med säljaren bokade åt mig. Säljaren på Island fixade med transport till karantänstallet innan flyg (kostar några hundra kronor, varierar beroende på hur långt ifrån flygplatsen hästen står). I karantänstallet genomförs en hälsocheck, får hästen större anmärkning på denna får hästen inte flyga (skador och dåligt allmäntillstånd bland annat), utan måste först bli återställd och får förhoppningsvis komma med nästa flyg istället. Vill man spattröntga kostar det extra.


Rósa flögs med exportfirman Gunnar Arsnarson, men det finns ett par till tror jag.


I nuläget flyger hästar från Island till Sverige endast till Norrköpings flygplats, Landvetter har inte kapacitet för så pass många hästar på en gång som det kommer med de isländska hästflygen. Det är Ingstad & Co som har hand om alla hästflyg från Island och har du en häst som är bokad med flyget kommer Ingstad ringa hem till dig ett par dagar innan och fråga dig om betalningen och transport från flygplats, antingen förskottsbetalar du eller så får du en faktura ungefär en månad efter att hästen kommit hem.


Flyget i sig kostar i runda slängar 10000 kr, men glöm inte bort att även moms och en och annan kringliggande avgift tillkommer, så hela kalaset brukar sluta på cirka 20000 kr.


När hästarna anländer till Sverige lastas de av, in i karantänstallet där de genomgår en ny hälsokoll för att se så de inte råkat skada sig på resan. Härifrån kan man sedan välja, vill man hämta sin häst själv eller vill man låta den åka hästlastbil hem till sig.


Båda gånger jag importerat har jag valt lastbil eftersom jag dels inte haft egen bil och dels tycker det är mycket smidigare, det tenderar nämligen att bli många timmars väntan på flygplatsen innan man får lasta sin häst på transporten och för hästarnas skull är det också mycket trevligare att åka med andra hästar på en stor lastbil än själva i en liten mörk transport. Observera att man inte får ta med sig andra hästar i transporten in till flygplatsen, så något resesällskap hemifrån går bort, lika så någon annan häst man varit och hämtat upp före, till exempel. Det har med karantän att göra, helt enkelt.


Jag har varit mycket nöjd med transportföretaget som kör åt Ingstad. Och tur är väl det för just nu finns inget annat att välja på, det är endast ett hästtransportföretag som är anlitat av Ingstad. Transportföretaget ringer sedan när de är på väg så du vet på ett ungefär när du kan vänta dig att få hem hästen. När de lastat av hästen får du också hästpasset och hälsocheckpappren. Fakturan för transporten kommer några dagar efteråt, enkelt och smidigt. I runda slängar har det kostat lite på 2000 kr för transporten mellan Norrköping och "mitt" stall ett par mil norr om Borås.


Sedan rekommenderar många att nyimporterade hästar ska få ta det lugnt och återhämta sig i minst en månad, gärna två, innan man börjar jobba med dem. Det tycker jag också är oerhört viktigt. Alla hästar tar inte flygturen med ro och behöver då tid att landa i sitt nya hemland, det är ju många nya intryck som ska tas in, bara en sådan sak som träd kan vara en himla stor grej.


Jag har tagit ut en veterinär ganska omgående får att besiktiga inför försäkring, samt för att påbörja vaccinationsschemat, importhästar brukar inte vara vaccinerade. Sedan får man inte glömma bort att skicka in passet till SIF för att omregistrera och få sitt eget namn i passet.


Det är spännande, det här med importering, men visst har det sina nackdelar (den ökade eksemrisken och det faktum att man inte kan häva köpet bland annat), men är man bara införstådd med det tycker jag att det är helt upp till var och en hur de vill göra. Till er som verkligen överväger att importera säger jag lycka till och hoppas att ni blir lika nöjda som jag är med min Rósa!


  Rósa efter två dagar i Sverige.

Sidor som kan vara  bra att ha:

Ingstad & Co

Gunnar Arnarson exportflyg

Mer exportinformation (på engelska)

Hestaleit (hästannonser, hehe...)


Ställ gärna frågor om ni har några, så försöker jag besvara dem bäst jag kan!

 
 
Frida

Frida

12 juni 2012 21:07

Det skulle vara roligt att vara där när flyget kommer. Jag har bara varit med när hästarna kommer fram. De brukade hämta hästarna själva från Sundsvall.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

12 juni 2012 21:44

Väldigt bra inlägg!
Det där med att träd kan vara läskigt känner jag igen. Rák fick nog inte riktigt tid att vänja sig ordentligt tror jag och ivrig som jag var ville jag gärna rida med en gång när hon kom till mig. Väldigt dumt ja, vilket jag också fick känna på. Nu tar vi det dock väldigt lugnt vilket känns skönt :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Ulrica & Ari

Ulrica & Ari

12 juni 2012 22:36

Vilket superbra inlägg, jättespännande att få läsa!

SV: Vi tackar så mycket! Gult är verkligen en glad färg!
Kanske blev lite väl mycket dock, men skit samma, I love it, haha! :D

http://unicorn.blogg.se

 
Sophia

Sophia

12 juni 2012 23:21

Jag fick faktiskt sadeln med mockasits av misstag :) Det blev lite kommunikationsmiss, men jag är supernöjd! Jag har helskodda ridbyxor också och det känns som om man sitter jättestadigt! Det känner jag att jag vill ha eftersom Snotra bland annat kan få för sig att hoppa åt sidan om hon blir skärmd över något.
Eftersom jag är lite fundersam över hur sitsen ser ut efter ett tags användande så kollade jag upp vad en ny sits kosta, ca 800 kr, alltså inte så farligt så jag behåller sadeln med mocka :) På vintern kan jag tänka mig att det eventuellt hjälper till att värma rumpan en aning =)

http://sono.noksin.se

 
Sofie

Sofie

13 juni 2012 01:40

Sv: Blodmask låter inte speciellt roligt :s Nu blir jag lite nojjig *google*... Nä, men Glói har en B-vitamin "brist" som ger patellahakningar och han släpper pälsen väääldigt segt...

http://www.toltaren.blogg.se

 
Sofie

Sofie

13 juni 2012 01:44

Jättebra blogginlägg för övrigt :)

http://www.toltaren.blogg.se

 
Sophia

Sophia

13 juni 2012 09:02

Jo, det är sagt att jag ska ge oss en chans tills nästa sommar såvid jag inte får igenom ett byta för henne men chansen är nog inte så stor, mer om det kommer i bloggen i såna fall. =)
Men just nu är hon frisk iaf och vi har börjat skritta igång nu.

http://sono.noksin.se

 
Titti

Titti

13 juni 2012 09:36

Sv: ja precis. Jag måste ju registrera dels betäckningen å sen att det blivit föl året efter. Å man tycker ju att ett artigt nej tack är d minsta man kan skicka. Men uppenbarligen sp är det inget filk tänker på. Antalet ston vill jag ha lite begränsat så man hinner med att sköta om alla,men man kan ju iallafall höra av sig när man bestämt sig. Cirkusen var kul,men hästarna tyckte jag synd om. De var inspända så bettet stramade å drog. Det är finare när de får va helt lösa tycker jag.

http://livetpavischan.blogg.se

 
Anna

Anna

13 juni 2012 11:41

Jätteintressant läsning om att importera häst!! Även om jag inte har tänkt importera en islänning har jag alltid undrat hur det går till:D

Svar:Det var minst sagt varierande väder här igår:S Idag är det strålande sol istället!! Blir T-shirt idag:D

Tävlinsskåpet är perfekt att använda på sommaren. Det blir ju inte använt längre men jag har inte heller velat göra mig av med det. Lär inte få så många kronor heller. Då är det bättre att behålla och använda det själv:D

Jag har ca 10 meter till hagen från garaget nu:D DET KÄNNS JÄTTEBRA!! Jag går bara över vägen så är jag framme:D Det känns lika bra varje år i juni och veta att jag kan ha allt hemma ändå till oktober!!! ME LIKE!!!

Det kommer att hända mycket med Knut nu under sommaren och jag är övertygad om att den nya ägaren kommer att vara väldigt nöjd med honom när hon får hem honom till hösten:D Otroligt skönt för dig att han är såld redan nu!! Bra jobbat!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

13 juni 2012 12:24

Svar: Det kommer vi nog :)

Det mesta brukar ju gå ner i den där magen så det är nog inga problem :)

Kanske det, men jag tror inte han haft ont, då borde ju equiterapeuten ha märkt något och det gjorde hon inte i ryggen. Hon hade ju heller ingen direkt aning om varför han bockar så där ibland. Det är så svårt att veta när man inte vet anledning till det hela. Men det kanske är bekvämare med nystoppad sadel iallafall får vi hoppas :)

Jag trodde han skulle klara sig i svansen, han knappt behövt smörja där tidigare, men helt plötsligt var det massor :(

Precis, väldigt korkat!

Förstår det, fast det måste ju ändå vara roligt och se :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

13 juni 2012 21:24

Väldigt bra skrivet och bra information! Längtar tills min lilla dam kommer med flyget.. :)

SV: Det är jätteroligt med Dollans framsteg, jag hoppas också att det fortsätter så hädanefter! :)

Jag är expert på att skrämma upp mig själv, men nu när han är sämre så är jag ganska orolig.

Kan förstå att kattungarna är efterlängtade!

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

13 juni 2012 21:51

Intressant inlägg:) Vi köpte våra första hästar via telefon från Island. Just det kanske jag inte skulle göra om i alla fall inte som nybörjare. Fast som du säger man vet ju aldrig vissa tar ju importen hårt och ändrar beteende.

Sv: Tack:) Jag blev jättenöjd.

http://svippostina.blogg.se

 
Nina

Nina

14 juni 2012 09:25

Det här var verkligen ett superintressant inlägg. Jag hade ingen aning om hur det gick till att importera innan jag läste det här.

http://stallskogalund.blogg.se

 
ullis

ullis

14 juni 2012 12:03

mycket bra inlägg, och nyttigt inlägg. Har alltid funderat på hur det egentligen går tilloch vad allt egentligen kostar har hört allt från att det kostar 20 000 kr - 60 000 kr att ta hem en häst. Men bra att höra från någon som verkligen vet. Det är lätt att man fastnar framför en hästannons. Unghästarna på Island kan ju vara farligt billiga =) Bra inlägg!

http://austri.bloggplatsen.se

 
Titti

Titti

14 juni 2012 12:52

En tjej som bor granne (nästan) tog in en häst i vintras. Nu är det täcke på som gäller. Det är svidknotten de reagerar på va? Har för mig att jag läst om detta nånstans...

http://livetpavischan.blogg.se

 
Titti

Titti

14 juni 2012 17:46

Sv: Ja det blev variation på färgskalan :) Stoet som kom idag är musblackskäck,kan bli en kul färgblandning :D

http://livetpavischan.blogg.se

 
Natalie

Natalie

14 juni 2012 20:29

Väldigt intressant inlägg! Även för mig som (förmodligen) aldrig kommer att importera en häst från Island. Jag har ändå funderat lite på hur det går till och det var rolig läsning.
Går det jämnt ut prismässigt då med att köpa häst i Sverige eller förlorar man på att importera?
Du har haft tur som fick en så bra häst som Rósa!

SV: Ja visst var det härliga bilder när de sov! :-)

Roligt om han blir grövre Eitill, det gillar ju jag som tycker om stora hästar med massa muskler på. ;-) Tycker ju personligen att islandshästen är på tok för liten! :-p

Så bra att han tagit körkort, då förstår jag att ni letar bil. Det underlättar vardagslivet en hel del faktiskt.

Hmm, nu har det ju gått en vecka till. Men nästa vecka börjar jag jobba i Ljung så då kanske tiden räcker till lite bättre. Vi kan ju försöka planera in en dag på sms om du har kvar samma nummer?

http://mossmoss.blogg.se

 
ullis

ullis

14 juni 2012 21:46

oj så roligt var han bara 3 år. det var ju nästan ännu roligare att få se en yngre bild =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

14 juni 2012 22:29

Sv: Eller hur? och ingenting kunde vi heller. Visserligen så var en bekant där och red hästarna men denne hade aldrig sett oss rida;) En av de hästarna är Glaesir (skäcken) och det blev ju verkligen jättebra:) Stoet som följde med var inte lika bra köp men henne fick vi på köpet:P
Film har man ju iaf en hint om vad man köper:)

http://svippostina.blogg.se

 
Nina

Nina

14 juni 2012 23:36

Sv: Gör du hela blogginlägget via telefonen eller för du över bilderna till datorn efter att du redigerat dem?

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards