Alla inlägg under maj 2012

Av islandstokan - 19 maj 2012 18:25

Nu är Eitill redan en vecka gammal, tänk vad tiden går fort! Sötare och sötare blir han ju, idag tog han en tupplur på mitt ben när jag satt och kliade på honom.


 


Mamma Rósa stod alldeles intill och halvsov, det var säkert skönt för henne att ha en "fölvakt" en liten stund.


Mitt i allt fölprat har jag helt glömt av att skriva att Minna troligtvis är dräktig nu, så om drygt två månader borde vi ha kattungar i huset! Minna är ju 75% birma och 25% ragdoll och Lurvas är renrasig ragdoll så det blir birma-ragdoll-blandingar. Jag längtar verkligen efter kattungar, det var ju ett helt år sedan Minna var liten.


 

Av islandstokan - 18 maj 2012 20:17

Idag när vädret var så vackert passade jag på att filma liter mer när jag var ute i hagen och hälsade på mor och son. Rósa vet vad som är på gång så fort jag tar upp telefonen och ska filma, då börjar hon visa upp sig och bli lite småtokig. Eitill hänger på av bara farten, skitkul att det händer något, liksom!

(Jag glömde ta bort ljudet och eftersom det bara är en massa vindbrus gör ni bäst i att ta bort det själva när ni tittar).

Av islandstokan - 17 maj 2012 18:49

Definition: Att sova så djupt att ett mindre kärnvapenkrig kunde gå en obemärkt föbi.

 

Av islandstokan - 16 maj 2012 18:21

Det här med att välja namn till ens djur kan vara lite knepigt, men samtidigt riktigt roligt. I synnerhet islandshästar gillar jag att döpa, för det finns så många fina namn! Just isländska hästnamn är en tradition jag gillar att upprätthålla. Hittills har jag ju i och för sig bara döpt en fölunge och är nu inne på min andra, men det är säkert fler än många andra.


Hur som helst, sedan det lilla underverket föddes i lördags har jag funderat och funderat på  vad han skulle heta. Jag var inne på lite olika namn, men inget kändes helt hundra. Det kändes liksom inte som han. Men, nu har jag det.


Hingstungen ska heta Eitill. Självklart! Att jag inte insåg det innan. För faktiskt så är det så, att han är en Eitill. Det betyder knut förresten, och egentligen kan det kanske verka lite underligt, men med tanke på hur många gånger han varit nära på att slå knut på sig själv redan så är det rätt passande ändå.


 

Nykläckt Eitill.

Av islandstokan - 14 maj 2012 18:08

Idag har vädret varit riktigt skit. Som tur är verkar varken Rósa eller fölis speciellt bekymrade av de bistra väderförhållandena, men jag hade ingen lust att fota så jag bjuder på ett par korta videosnuttar istället.




Någon dag när det är bättre väder ska jag försöka filma lite vettigare.

Bus

Av islandstokan - 13 maj 2012 19:42

Det är allt en liten kaxig kille Rósa har fått! Han far på så fort de långa benen bär honom i hagen och vill gärna se vad de andra hästarna har för sig, vilket inte riktigt uppskattades av mamma Rósa som hade fullt sjå att hålla reda på sin busunge. Han är en klockren femgångare förresten, har redan visat pass och väljer i nuläget tölt före trav. Han flyter på bra trots att det inte alltid är det lättaste att hålla reda på "styltorna".


Idag fick han prova grimma en stund bara för att vänja sig. Det var a piece of cake! Grimman brydde han sig inte alls om och inte nämnvärt av att jag tog av och på den heller. Jag måste säga att han passar riktigt bra i babyrosa förresten, haha.


 

       


   

     


Av islandstokan - 13 maj 2012 19:18

Kan ni tänka er, det var en person som gissade precis rätt i Gissa Fölet-tävlingen! Anna gissade att det skulle bli en brunskäck hingst den 12/5 och det var ju precis så det blev.Jag tror minsann att Anna måste vara synsk!


Grattis Anna, jättebra gissat!

 

Av islandstokan - 12 maj 2012 17:50

Vet ni, jag tror Rósa kände på sig hur orolig matte var för idag när jag kom ut i hagen möttes jag av det här:

 

Inte mer än en timme gammal, ostadig på benen och fortfarande lite blöt. En liten hingst blev det, inte så farligt liten ändå så oj vad trångt han måste haft!


Jag är så otroligt lättad och sjukt glad över att både mor och son mår bra. Rósa axlade mammarollen urmärkt, bättre kunde det inte gått.

  Duktiga, duktiga Rósa, vilken fantastisk häst jag har (och vad smal hon blev helt plötsligt)!


Nu får ni bilder i massor på underverket! Klicka för större.


     

     

    

 


 

Nu återstår det väl att klura ut ett passande namn till lillkillen också, ska fundera lite på det.

Skapa flashcards