Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Smygridning på egen häst

Av islandstokan - 23 maj 2012 23:55

Nu är det banne mig sommar på riktigt, vädret är fortsättnignsvis på topp och jag njuter! Hästarna njuter inte lika mycket, det är väldigt mycket flugor, knott och fästingar nu, men gräset väger väl upp för det.



Idag har jag åkt på Rósa. Hoppade upp i hagen (givetvis hade jag hjälm) och lät henne gå lite som hon kände för det, bara för att jag skulle få sitta en stund på henne, för det har jag saknat. Eitill undrade vad i fridens namn jag tog mig till med hans mamma, men det är lika bra att han inser sanningen redan nu, om sådär fyra år ska det väl sitta en människa på hans rygg också.


 

 

 
 
Ingen bild

Nina

24 maj 2012 10:06

Javisst är det underbart med sommar!!

Sicken busa du är som smygrider din egen häst ;-)
Hur har du tänkt dig med ridningen av Rósa? Ska hon ridas i sommar? Ska du ha med Eitill i så fall, eller får han vara kvar i hagen hos de andra hästarna?
Jag har faktiskt aldrig ridit något fölsto, så jag vet inte vad som är bäst.

 
Karin Damberg

Karin Damberg

24 maj 2012 14:59

Visst är det härligt med detta väder. Men tänk om vi kunde slippa alla otyg i luften... =(
Härligt att få sitta lite. Man kan ju rida små svängar på dem med och ta med fölet. Om du har bra vägar runt omkring. =)

SV: haha... skrev jag föl till fåren?! :P ja då menade jag nog lamm. :P
Ja hon är en helt underbar liten häst. Hon är fyra år. Var hon som fyllde igår, samma dag som Birkir. =)
Hon är så lätt att jobba med. Jag trodde aldrig att jag skulle klara att börja inridningen själv. Men vi tog lite hjälp förra hösten inför unghästmönstringen, då hon fick lite träning i hur man ska bete sig på en mönstring och då påbörjade även Malin (tränaren) att sitta på henne och lära henne hjälperna. Så nu är det typ bara att fortsätta. =)

Ja våra får inte gå på heltid. Har några som skulle rulla fram då... Några av dem kommer väl få gå på nästan heltid om några veckor. Nu blir det ju bara ett par timmar åt gången.

Ja visst är den underbar! <3 Bilden symboliserar verkligen den lilla knasbollen. =)

http://lilldamberg.wordpress.com

 
Clara och Ars&oacute;l

Clara och Arsól

24 maj 2012 16:03

hahaha härligt! När kommer du kunna börja rida henne igen? :)

http://tvistirni.webblogg.se

 
Julia

Julia

24 maj 2012 22:25

Tänk han har ingen aning om vad som väntar honom :p

Sv: Vi lägger inte skuld på oss längre, men det var så det kändes just då.. Men det är som du säger! Jag är också (såklart) så glad att hon klarade det :))

Fy då.. Tur att det blev bra då! Hovarna är ju så viktiga!

Usch.. Blinningarna är ändå värst och har inte sett en enda än.

Ja, lagom är verkligen bäst! Hanteringen är ju super-viktig med en unghäst ändå. Det finns så sjukt många ouppfostrade och rent ut sagt livsfarliga unghästar, just svenska halvblod. Vet inte hur många jag hanterat vardagligt typ som att ledas till hagen och de stegrar/sparkar/bits (medvetet mot en). Detta hos en uppfödare, det tycker jag faktiskt är skrämmande.. M har sedan från början varit cool och snäll!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Natalie

Natalie

25 maj 2012 10:19

Hihi, så busigt av dig! Jag får såna infall med Grimmer också. Om han går i hagen eller jag leder honom, helt plötsligt kan jag inte låta bli att hoppa upp på honom! :-)

SV: Haha, ja Idunn var inte den lättaste att få bort ifrån sig! ;-)

Jassåm det hade jag ingen aning om att de flesta islandsfödda var rädda för vatten! Intressant. Jag ska också jobba på det med hans rädsla för vatten. Men det känns viktigare att han går på transporten och att han nu drar vagn utan problem. Vattenrädslan blev helt plötsligt ett ganska litet problem.

Nu har han nya fina skor på alla 4 hovarna, det lär bli fart i honom!

Jag ska jobba i hemtjänsten i Ljung.

http://mossmoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards