Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Nya upplevelse

Av islandstokan - 22 maj 2012 19:18

Sommarvärmen fortsätter! Det är verkligen härligt att kunna gå ut i kjol och t-shirt utan att frysa, och det kommer från mig som är extremt frusen i vanliga fall.


Idag fick Eitill komma in i stallet för första gången i sitt liv. Lite spännande var det allt! Sedan var han ju inte ett dugg intresserad av att gå med mamma Rósa utan ville snarare hänga på hagkompisen Idunn. Han är redan väldigt självständig, verkar det som.


Anledningen till att de fick komma in en stund är för att de ska byta hage till en som fåren går i nu, medan fåren ska flyttas till en större skogshage. Medan de ändå var inne passade jag på att ha Eitill uppbunden i boxen en liten stund. Han brydde sig faktiskt inte alls, varesig när jag tog på grimman eller band upp (det tog ett par sekunder för honom att inse att han satt fast, han slängde lite med huvudet och sedan stod han still) och att kratsa hovar går som en dans bara man hjälper till att stödja honom så han inte tappar balansen. Fasen vilken cool grabb Rósa har fått! Jag svampade faktiskt av honom också för han var jättesvettig, vilket kanske inte var så konstigt eftersom han har en jättetjock fölpäls som inte är ideal nu när det blivit så varmt. Smorde in mulen och skapet med salva också, för att göra det lite mindre aptitligt för fästingar och knott.


Nu är ju inte tanken att han ska hanteras dagligen framöver, men jag tycker ändå det är viktigt att grunderna sitter, sedan kan man låta dem vara i största möjliga mån tills de är gamla nog att ridas in. Det är min filosofi, hur som helst.

 

 
 
Agnetha

Agnetha

22 maj 2012 20:11

Vad duktig han verkar vara. :)
Han är så himla fin. förstår att du inte planerar att spara honom, men han blir säkert en pärla!
Kul att se filmerna också i tidigare inlägg, Rósa är ju för läcker också! ;))

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

22 maj 2012 20:34

Magni är ju väldigt cool också så jag kan tänka mig att han kommer bli lätt att ha att göra med :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Frida

Frida

22 maj 2012 21:03

Vilken duktig kille han är, och posa kunde han visst också :p

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Anna

Anna

22 maj 2012 21:05

Vad härligt att ni har haft fint väder idag!! Vi har haft hela 15 + grader här i norr idag;)

Han verkar hur mysig som helst lilla Knut!! Den där får du hålla hårt i:D

Svar:Jo, precis!! Familjerna ska informeras och skyltar ska upp vid hagarna. Det är inte säkert att föräldrarna ens vet om att barnen är bland hästarna....Men nu får de info om det. Då har vi i allafall löst det med de små barnen i närheten. Ungdomarna är ju förhoppningsvis läskunninga;)

Jag tror att vad gäller handmatningen så är det stor okunskap om det. Det förstår inte vad som kan hända...tyvärr...

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Nina

22 maj 2012 21:45

Vad duktig han är lille Eitill!!

Inom New Forestaveln är det bättre ju mer unghästarna hanteras...så olika det kan vara. Så jag har alltid haft lite dåligt samvete att jag inte hanterat mina uppfödningar tillräckligt. Men jämför man med islandshästaveln så behöver vi verkligen inte alls må dåligt.

Själv tror jag nog att det inte är ett minus att hantera unghästarna. Ju mer de vänjer sig vid oss människor, ju mer tillit får de för oss och det tror jag är jättebra inför deras framtid. Däremot tycker jag att alla unghästar (och gärna vuxna också) ska få gå på lösdrift och slippa stå inlåst i en box halva dygnet. För boxvistelse är nästan djurplågeri om man tänker efter. Ungefär som att ha fåglar i bur.

 
 Natalie

Natalie

23 maj 2012 05:48

Det blir nog en liten tuffing det där! ;-) Tur att Idunn leker med honom, Grimmer tyckte också väldigt bra om henne (och alla andra hästar).
Det är ju alltid bra om hovarna går att lyfta och om man kan vänja dem vid vatten och annan beröring. Önskar att någon hade vant Grimmer vid vatten när han var föl.

SV: Absolut! Inga problem att plocka upp dig i Borgstena. Vi får väl bestämma en dag när du har friare schema. Jag ska ju jobba i Ljung i sommar förresten, börjar den 18:e. Då blir jag lite mer fri också. :-)

http://mossmoss.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

23 maj 2012 09:15

Sv:
Då får jag nog tänka om helt om vi får ett islandsföl någongång. Så lite hantering som möjligt, då. Men vad svårt det kommer att bli ;-)

 
ullis

ullis

23 maj 2012 10:09

Hej!
ÅÅ han är så söt! Så söt att man kan äta upp honom =). Låter som en riktigt trelig liten kille som man vara uppbunden redan nu. Håller helt med dig om att dem helst ska få bara vara hästar fram tills inridningen. Men samtidigt är dte skönt att ha lite grund, så att man kan verka och om det skulle hända något kan det ju vara bra att han kan bli uppbunden. Låter som en stabil liten kille och lättlärd redan nu =) Håller med om att han är riktigt cool!

sv: självklart lovar jag att ladda upp bilder på lilla valpen när hon kommer hem, du får lova att ladda upp massa på lilla fölis också =)

Stot som jag fotade på Artinge hos ann-marie är efter viglundur. Har ingen större koll på mamman. eller övrig stam =/

http://austri.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

23 maj 2012 10:47

Svar:Precis!! Har man väl suttit i en Sensation sadel så är det svårt att rida i en annnan;) Hi hi!! Man blir som lite beroende;) Jag är också otroligt nöjd att jag vågade chansa och prova sadeln!! Kommer ALDRIG att sälja min:D Rider med den så gott som varje dag!!!

Och vi tycker att kring 15 grader är jättevarmt;)Hi hi!! Jag är också rätt frusen av mig så några shorts och T-shirt blir det inte riktigt än för mig:)

Jo, jag är rätt övertygad om att det kommer att räcka att informera grannarna om hästarna!! Precis som du säger så känns det inte riktigt roligt att behöva oroa sig för OM det kommer att hända någonting i samband med T och någon människa pga deras oaktsamhet. Men förhoppningsvis ska skyltarna stoppa upp det:D Jag håller tummarna!! Sedan kommer jag att ha lite mer koll på allt när jag är hemma och hagen bara är över vägen. Mer koll än nere i stallet:) Då kan man säga till folk också!!!

Kan tänka mig att mammor och folk är attraktiva att klappa!! Men de behöver få vara i fred istället. Det är nog svårt för folk att förstå...suck!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

23 maj 2012 11:17

Men gud vad cool han verkar, vad härligt hörru, kanske blir liet ridning i sommar trots allt!? Är det nått föl du tänker behålla efter Rosa någon gång?

Sv: Haha men nej då jag tror inte att dina vader är SÅ annorlunda, några stövlar må finnas, jag har inte så breda vader men däremot väldigt väldigt korta, så stövlar blir lång på mig :) Men de jag har nu (se vinterstövlar) funkar, fast jag tycker nog det börjar bli varmt.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Linda

Linda

23 maj 2012 11:29

Såg filmen på Eitill som jag inte kunde se förut, fan vad fin han är, åh. Riktig liten pudding, måste kännad jobbigt att sälja? Haha jag kommer nog inte sälja mitt föl ^^ Fast jag vill ju att det ska bli en bra avkomma som jag kan satsa på också, men mina känslor lär ju hoppa in och förstöra haha.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Titti

Titti

23 maj 2012 12:36

SV: Jaa,joo Norrland är väl bra på sitt sätt.Skoteråkningen tex,men lite värme skulle inte sitta fel :) I dag har det varit jätteskönt väder hittills,så det kanske vänder nu?

http://livetpavischan.blogg.se

 
Julia

Julia

23 maj 2012 13:16

Jag håller verkligen med dig, tror det är det som är anledningen till att M är så himla bra, social och nyfiken! De ska hanteras tidigt på ett naturligt sätt liksom.

Sv: Mm.. Ser inte fram emot de feta blinningarna.. Såg iaf den första bromsen häromdagen. FY på dem!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Elina

Elina

23 maj 2012 16:46

Vad duktig och söt han är! :)

SV: Jag vill komplettera med vitaminer och mineraler, samt för Dollans del så behöver hon extra kraftfoder då hon faller ur lätt. Vi har letat länge efter ett foder som Filipus kan äta, och hittade örterna som vi valde att testa då dem innehåller vitaminer och mineraler som han behöver och som är anpassat till just fånghästar.

Dollans örter är också anpassat till hästar med eksem, hudproblem osv. Så vi bestämde oss för att testa det efter att ha kollat upp det, och märker redan skillnad på Dollan. :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Julia

Julia

24 maj 2012 22:42

Jag är också så frusen av mig. Gött att vi båda kan njuta av det underbara vädret nu och de ljumma sommarkvällarna! (Som inte riktigt infunnit sig än) Tänkte komma och hälsa på er i juni någon gång :)

http://ohjuliet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Skapa flashcards