Direktlänk till inlägg 13 april 2012

Nyfriserad

Av islandstokan - 13 april 2012 19:34

Ojoj, Rósa verkligen vankar fram nu (bara två veckor kvar!), men lite bus är det allt i henne, idag när jag hämtade henne ur hagen ville hon inte komma och möte mig, men det var i alla fall inga problem att få med henne och på väg mot grinden försökte jag får henne att springa lite. Sötaste lilla Rós, hon ruskade på huvudet, pep och grisepassade.

   


Jag har inte orkat gå på någon promenad med henne den senaste tiden, istället har jag pysslat med henne en hel massa. Rósa tycker det är grymt mysigt, slutar jag borsta och tar något steg bakåt för att beskåda resultatet flyttar hon rumpan mot mig. De första gångerna hon gjorde det trodde jag hon försökte puffa bort mig men det är inte alls det hon gör, utan hon vill att jag ska fortsätta borsta! Så hon flyttar rumpan mot borsten, helt logiskt. Sötaste lilla tossan.


Idag har jag dessutom tvättat Rósas svans riktigt ordentligt. Det är inte alls bra med ljusa svansar på ston, de tenderar ju att bli kissgula längst ner och den missfärgningen är inte jättelätt att få bort. Jag fick gnugga riktigt ordentligt, först med hästschampo och sedan med silverschampo (mitt gamla från när jag var superblond). Det tog bort en del men långt ifrån allt så jag får försöka tvätta fler gånger och se om det går bort mer. Rósa har ju en riktigt fin svans, väldigt tjock och lång, så den bör visas upp från sin bästa sida som ju kräver en del jobb och då är det tur att jag har min oöverträffliga Mane & Tail Conditioner från Carr & Day & Martin, den reder ut allt lätt som en plätt! Man och svans borstar jag alltid med en "paddle brush" med träpiggar, den är snäll mot taglet. Hur gör ni med era hästars manar och svansar?

 

Resultatet, fortfarande lite gult men helt klart bättre än innan.


Saela (Prydis föl) åkte till sin ägare i förrgår, så nu är det ytterligare en häst mindre i hagen. Rósa går just nu med Biasca, Vordis, Idunn och Prydi, det är de damerna som behöver fri tillgång.

 

Vordis, som lär bli stor som ett hus!


Systrarna bus. 


Rósa och Idunn polar.


Förresten... kycklingar!

     

 
 
Ida Klausner

Ida Klausner

13 april 2012 21:47

Mina hästar har tack och lov svarta svansar med bruna slingor. Brukar tvätta dem med hästshampoo, därefter ha i Foxfire (den där orangea flaskan som finns i alla hästbutiker) och kamma ut med piggborste samt pilla ut dreadsen med fingrarna. Därefter fin borstar jag med borste med träpiggar :)

http://idaklausner.blogg.se

 
Sanna

Sanna

13 april 2012 21:59

Hur känns det inför földags? Börjar du också bli nervös?
Fia smet ut ur hagen härom veckan och sprang hem till stallet för att äta (för det tyckte hon att hon skulle göra), och det såg väldigt ut med väldigt dräktig Fía i galopp :P.

http://sannasant.blogg.se

 
kajsa

kajsa

13 april 2012 23:20

Mysiga bilder!
Vilken fin svans hon har :)

http://kkajsajohansson.blogg.se

 
Sophia

Sophia

13 april 2012 23:52

Rund och go =) Tänk vad tiden går fort!
Spännande att se vad som döljer sig där inne :)

http://sono.noksin.se

 
Julia

Julia

14 april 2012 00:45

Ååh, gosiga knubbisen!

Sv: Tack för alla kommentarer blir så glad!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Julia

Julia

14 april 2012 00:49

Förresten så var det ett prov i genetik!
Sen håller jag verkligen med dig om att det är äkta lycka, haha!
En promenad i naturen är som meditation på ett perfekt sätt :)

http://ohjuliet.blogg.se

 
Titti

Titti

14 april 2012 07:02

Här kör vi med dream coat och snäll borste ;) Bröderna Fluff har mycket hår de med,även om Hraffe´s svans är lite tunn ff,han kliade första vintern (??) men det är på g tillbaka så snart ska väl den vara tjock och fin igen. Det växer sakta dock :( Har gnuggat in probolja med jämna mellanrum och det hjälpte då när han kliade sig.

http://livetpavischan.blogg.se

 
Louise

Louise

14 april 2012 12:59

Åh nej, gud vad söta kycklingar.. Är det dina? :)

http://www.Louiseoden.blogg.se

 
Natalie

Natalie

14 april 2012 13:34

Vilka mysiga bilder! Alla fina hästar och mysiga små kycklingar. :-) Hon är rund och fin nu Rósa.
Tjusig svansen blev! Jag borstar sällan (aldrig) Grimmers svans. Emellanåt så tvättar jag den med schampo och balsam och borstar ur den ordentligt.
Han har så extremt mycket tagel, jag orkar helt enkelt inte borsta den.
Manen borstar jag också sällan, men jag borstar den på ovansidan med en vanlig borste (rotviska heter det kanske).
Vad är det för borste du har?

http://mossmoss.blogg.se

 
Natalie

Natalie

14 april 2012 13:39

SV: Ja vi kan ju prova mejla SVT! :-)

Det känns riktigt bra med katterna just nu faktiskt. Skönt att de går dela upp i olika par.
Förstår att det är jobbigt att göra sig av med dem. Men den ena kanske blir bättre om den andra flyttar?

Haha ja unghästar är lite udda, men visst är det roligt att vara med om den resan med sin häst?!
Ja det finns tydligen lite ridvägar har jag insett nu. Värre är det med körvägarna om man inte vill köra på asfalten

Jag ska nog sko honom runt om, vet inte om jag sätter skor bak nästa gång eller gången därefter. Det beror lite på hur han verkar.

http://mossmoss.blogg.se

 
Mia

Mia

14 april 2012 16:53

Tack så mycket för kommentaren i min blogg. Trevligt när folk lämnar lite spår efter sej:)

http://miawetterstrom.blogg.se

 
Linda

Linda

15 april 2012 16:36

Oj oj bara två veckor? Jisses jag minns så väl när du lämnade henne på betäckning. Jag tror det blir en fuxhingst ^^ Andra gissningen blir en mörkbrun hingst.

Sv: Åh tack Jenny! Ja efter detta mörka år så tycker jag nog vi är värda denna underbara tid vi har just nu. När har du tänkt börja rida Rosa igen efter att hon fölat?

http://www.mittangsull.blogg.se

 
ullis

ullis

17 april 2012 21:24

Ja, det där men svansar kan vara roligt ibland. Hur mycket man än borstar så är den lika trasslig nästa gång, känns som Austri svans bara fått vara som den är under hela vintern. Borde också fixa till svansen lite...

Vilken stor mage rosa har fått, det syns att det snart är dags. Det måste kännas jätte spännande! Och kycklingarna var otroligt söta dem också =)ursöta!

sv: jag tror att jag har hittat en ny hund nu. en liten schäfer ska troligen åka och titta på valpen nästa vecka. Så nu hoppas jag bara att jag gillar hunden och att jag klickar med uppfödaren. Att ha en bra uppfödare känns också viktigt. Dock är det ett special avtal på denna valp så vi får se men den är absolut värt en titt =)

http://austri.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards