Direktlänk till inlägg 4 april 2012

Tågtrassel och földrömmar

Av islandstokan - 4 april 2012 19:38

Suck! Som några av ersäkert vet åker jag alltid tåg ut till stallet eftersom jag inte har något körkort. För det mesta funkar det faktiskt riktigt bra, tågen går ungefär en gång i timmen på eftermiddagen och stannar cirka ½ kilometer från stallet, så hyfsat smidigt är det faktiskt.


Nu är det dock inte ett dugg smidigt, för DSB First Väst som har hand om sträckan jag åker är på väg att gå i konkurs och har inte råd att köra tågen längre. Var och varannan avgång är inställd och det är svårt att få det att gå ihop med plugg och stall och färre tågtider. SJ ska ta över tågtrafiken nästa månad, men fram tills dess lär jag inte kunna vara ute i stallet mer än någon dag i veckan (med en stor dos tur). Tråkigt, men på sätt och vis tur i oturen att Rósa ändå är högdräktig nu ochbara njuter av mammaledigheten i hagen.


Från och med maj hoppas jag i alla fall att tågen ska börja gå som vanligt igen.


På tal om Rósa så drömde jag i natt att hon hade fölat. En fuxhingst med väldigt underlig bläs, liknade en oval mitt på nosryggen och stor som ett varmblodsföl var han också. Haha, jag hoppas att det inte var en sanndröm!


Jag vaknade tidigt i morse, redan vid 7 utan att ha ställt klockan (min väckarklocka består förvisso av Nell och Lurvas som brukar komma och trampa på min mage) och är nu förbaskat trött. Tur att jag har påsklov från och med i morgon! Gissa vad jag ska göra då? Plugga matte, så klart! Snart är det nationella prov, som jag ska skriva i både Matte C och Svenska B. Uj, uj, uj!


Lite ska jag väl förhoppningsvis hinna sova ändå.


 

Nell kikar fram ut sin täckesgrotta.

 
 
Alexandra

Alexandra

4 april 2012 22:07

Sv; Hihi eller hur! Måste nog köra på detta.. :)

Nu dom 2 sista dagarna har han varit sig själv igen, så det kanske har vänt nu om jag har tur.. :')

http://alexaka.blogg.se

 
Titti

Titti

5 april 2012 06:17

Det lät krångligt med tåg... Sv: Faktiskt så bytte vi med hovslagaren denna gång,han fick prima skulltorkat hö och vi fick skodda hästar :D Lite så att det kändes onödigt att sko om Baldur när skorna snart ska av,men man vill ju kunna rida lite innan det blir betäckningar.

http://livetpavischan.blogg.se

 
agnetha

agnetha

5 april 2012 09:07

Hihi mysigt med földrömmar! Jag brukade drömma helt sjuka drömmar när jag födde upp kaniner och väntade kaninungar. fast man säger ju att man drömmer sånt som inte är sant, så då blir det kanske ett sto?! :)

SV: Du har helt rätt om slarvigt hanterade hästar och export till Sverige (eller andra länder). Men det som fick mig att tänka till var den svenskfödda hästen. å andra sidan så är ju hanteringena v unghästar i sverige också lite halvbrutal när de är så där halvvilda. för de ska ju verkas och avmaskas osv. är man då känslig i grund och botten så gör det kanske att man blir extra nervös...?


http://kvarnlycka.blogg.se

 
Nina

Nina

5 april 2012 09:08

SV: Jag letade efter inlägget där man kunde gissa fölet, där stod ju även pappas färg. Men jag hittade det inte... Fasr det är ju bara att du berättar för mig iofs.

Påskträdet är tyvärr inte vårt, jag fotade det i Vadstena på torget. Jag tyckte det var så himla läckert.

Vårt dräktiga sto är Fredriksbergs Yanni (brun) som är betäckt med Dart Light (isabellskimmel). Det är deras fjärde gemensamma avkomma och de tidigare har varit isabell, fux och gulbrun. Ingen har varit konstantskimmel som pappa, men det gula har han ju lämnat ifrån sig.

Vad trist med tågen! Vi får hoppas att Rósa kniper igen tills de börjar gå som de ska.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Natalie

Natalie

5 april 2012 14:54

Usch då, verkar besvärligt med tågen! Skulle aldrig klara mig utan bil. ;-)

Konstig dröm du, men jag tror inte hon har ett så stort föl i den lilla magen! ;-)

Heter kissen Lurvas? Det är ju Turbins smeknamn! :-)

SV: Jo han är rätt cool för det mesta Grimmer, men vissa dagar är han omöjlig. Det gäller att läsa av honom innan man använder honom.
Absolut kan jag hjälpa till om du vill köra in Rósa, bara du inte har bråttom. Det är mitt främsta verktyg nämligen, tiden. :-)

http://mossmoss.blogg.se

 
Frida

Frida

16 april 2012 10:45

Vilken sötis! Kryper han också in i allt som liknar en grotta?

Tåg och busstrafik är inge roligt, de krånglar ofta till allt.

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards