Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Flugbekämpning

Av islandstokan - 2 april 2012 15:50

För en vecka sedan var det 16 plusgrader, idag är det 3 plusgrader och det hade minsann snöat i natt. Fy sjutton, så här vill jag inte ha det! Snälla värmen, kom tillbaka.


Det enda positiva med temperatursänkan är väl att en del insekter förhoppnigsvis strök med när det kröp nedanför nollan. Fan ta de sattygen.


Jag längtar verkligen efter sommaren men inte ett dugg efter knotten, myggen, bromsarna, flugorna och deras vänner och bekanta. Hittills har Switch och Ultra Shield varit en räddare i nöden för mina hästar, men nu ska de uppenbarligen förbjuda bägge eftersom de har samma verksamma ämne som nu tydligen inte ska få användas på djur. Vad ska man då hitta på? De flesta inseksmedel för hästar är ju faktiskt riktigt värdelösa, de funkar i fem minuter på sin höjd, sedan är de omringade av flygfanskap igen.


Är det någon av er som har ett annat flugmedel att rekommendera? Förslagsvis ett som inte är påväg att tas bort från marknaden då.

 

 
 
Titti

Titti

2 april 2012 17:06

Ska de ta bort Ultra shield åxå??? Switch hade jag hört,men inte ultran...Den som är så bra.....Typiskt. Jag brukar använda ultra shield å tjärsalva.Salvan på skapet och insidan bakbenen.Vad ska man hitta på nudå?

http://livetpavischan.blogg.se

 
Frida

Frida

2 april 2012 19:07

Jag förstår inte varför de ska hålla på att förbjuda det som verkligen behövs? Ingen har väl dött av det eller? Jag vet att det finns ett liknande medel som Switch, men starkare och till kossor. Det kanske finns kvar? Annars vet jag inte, brukar ha Renons flugspray när Ultra Shield är slut överallt och det funkar väl så där. Blåst brukar ju annars funka, några fläktar i hagen kanske?

Jag hoppas att insekter dog! Muhahah! :P

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

2 april 2012 19:56

det bästa skyddet är nog ett tak. :-p Knotten går inte in under tak. Annars gillar jag renons men det slutar ju verka ganska fort. det är svårt det där men ibland tror jag att vi hästfolk är lite för överbeskyddande också. men har man importer ska man ju vara extra försiktig också förståss.

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Sanna

Sanna

2 april 2012 21:49

Jag upptäckte det där med switch förra veckan. Så dumt.. :(

http://sannasant.blogg.se

 
Julia

Julia

2 april 2012 22:13

Säg till mig när du hittar ett som verkligen funkar! Min pålla får gå i heldräkt på somrarna...

http://ohjuliet.blogg.se

 
Natalie

Natalie

5 april 2012 14:56

Jag anävnder också switch och Ultra Shield.
Har köpt på mig lite switch efersom vi använde det mot hovskabben.
Du får passa på att köpa innan det är försäljningsförbud. De säljer ju det fortfarande på apoteket. :-)

SV: Allt har gått bra sen jag fick hämta hem lilla Ari igår. Men hon tycker inte om att vara ensam. Mina katter är konstigt nog flockdjur!

http://mossmoss.blogg.se

 
ullis

ullis

5 april 2012 21:06

Hejsan!

Tack så myclet för ditt stöd, livet känns allt bra tungt ibland....

Å nejjj, ska switch försvinna, det lät inte alls bra, verkligen inte alls. Switch har vart räddningen för oss oxå efter ditt inlägg måste jag nog åka redan imorgon och köpta på mig en flaska innan det försvinner helt....tycker verkligen att switch är super. Lova att du lägger upp ett inlägg om du hittar något nytt alternativ som verkar lika bra =)

Glad Påsk!

http://austri.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards