Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Om inte islandshäst?

Av islandstokan - 29 mars 2012 14:25

Ni som håller på med islandshästar, vilken hästras skulle ni ha istället om det var så att ni av någon hypotetisk anledning inte kunde hålla på med just islandshästar? Ni andra som har annan ras får givetvis också svara med vilken annan ras ni skulle ha om inte just den ni har nu!


 

Bildkälla: klicka på bilden.


Själv skulle jag förmodligen skaffa mig en fjording, modell minde. Det var en på Eurohorse-mässan i februari som de visade tömkörning med i paddocken och den hästen var verkligen helt underbar! Jag måste erkänna att jag aldrig brytt mig speciellt mycket om fjordingar innan dess, men det där lilla stoet gjorde verkligen så jag fick upp ögonen för rasen.


Bildkälla: klicka på bilden.


Annars skulle jag nog ha en hel flock amerikanska miniatyrhästar eftersom de är så otroligt charmiga!De har ju i alla fall en väldigt behändig storlek, om inte annat.


Fast det är ju bara om jag inte kunde ha islandshästar, för med dem känns det liksom som att det räcker gott. En mer perfekt ras finns inte i mina ögon (och givetvis är jag oerhört partisk)!

 
 
Titti

Titti

29 mars 2012 15:35

Möjligen skulle jag ha ett litet kallblod,modell fd travhäst,fast gärna inte travkörd :) Eller så skulle jag nog kanske ha en tinker. De gillar jag åxå :)

http://livetpavischan.blogg.se

 
Frida

Frida

29 mars 2012 15:56

Islandshäst är precis vad jag vill ha, tycker större hästar är lite läskiga faktiskt :p Men jag håller med dig, en fjording, eller nordsvensk skulle det nog ha blivit om det inte var islandshästar :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

29 mars 2012 20:52

Jag skulle nog ta en western D-ponny, en paint helst.. :)

http://Alexaka.blogg.se

 
Tina

Tina

30 mars 2012 00:42

Om jag inte haft islandshästar skulle jag nog vilja ha en PRE, tycker dom är urläckra:)

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Nina

Nina

30 mars 2012 08:15

Jag har ju en förkärlek till new forest. Men nu har vi ju en islandshäst också, så skulle jag inte ha new forestar så skulle det bli fler isisar :-)
Det som har avskräckt mig från islandshästar tidigare är att det verkar så svårt med alla gångarter. Speciellt om de inte är väl separerade. Men storleken är ett stort plus för islandshästen, jag är kort så jag gillar bäst hästar som inte är allt för stora. Sedan gillar jag hästar med ponnyutseende, de är så mycket sötare än halvblodstypen, tycker jag.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Natalie

Natalie

30 mars 2012 08:33

Nu har jag ju redan skaffat "en av varje" som man brukar säga när man håller på med skogskörning. Det är fantastiska raser båda två på olika sätt. Men om jag skulle köpa en till så skulle det förmodligen bli en nordsvensk även den. Har även tittat lite på Jydsk häst som är som en dansk ardenner, alla fuxar med vit man och svans.
Fjording och haflinger har vi ju haft tidigare, men jag tycker de har avlat dem så små nu.

SV: Jag ska skriva ett inlägg om hur det är med Grimmer. Skrev precis ett om hans skarabesök. Men han har inte ont för tillfället, han äter Fenylbutazon fortfarande.

Ja det är nog lite unghästfasoner, så gör Grimmer hemma nu också. Har vi bara kommit nerför backen går det bra. Men det tar lika lång tid att ta sig nerför den som resten av promenaden. Detta är bara när jag rider, när jag promenerar med honom går det bättre.

Spännande med föl! Ibland blir jag sugen på att köpa ett sto och välja hingst och allt det där.

Nu löper Sia, och Dexter flyger på henne i tid och otid. Jag får dela upp dem. Alex är snäll så han kan vara med Sia när hon löper. Jag måste verkligen kastrera dem!

Jo det var ett rörigt slut. Och som du också tycker, väldigt oväntat. Men jag vet inte riktigt om jag tycker om vändningen! Däremot var ju sista scenen oerhört spännande, jag längtar till nästa säsong! Gött med 2 säsonger till, det kan ju inte sluta som det gjorde i varje fall.

http://mossmoss.blogg.se

 
Ingen bild

Sofia

30 mars 2012 09:14

En liten basjkirhäst, nordsvensk eller fjording.

 
Julia

Julia

30 mars 2012 09:36

Jag drömmer om en PRE häst!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Ida Klausner

Ida Klausner

30 mars 2012 11:10

Jag skulle förmodligen skaffa en shettis till, bara för det är så galet kul och köra dem. Kanske två spann? ;)

http://idaklausner.blogg.se

 
ullis

ullis

30 mars 2012 14:22

ROlig fråga! Jag själv är ju ingen expert på andra hästraser, jag är ganska insnöad på islänningar. Men om jag skulle byta hästras så skulle jag villa ha någon western häst ras, jag skulle tycka det var grymt roligt att testa på western ridning. "Vanlig" ridning är inget för mig att hålla på att öppna grindar och allt vad dem gör med sina westernhästar skulle jag tycka vore skoj!

http://austri.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

30 mars 2012 18:36

jag skulle kunna tänka mig en d-ponny av lämplig modell. Gärna connemara. Fjordingar går tokbort för min del. Jag har ramlat av fjordingar tusen gånger känns det som. ;)

http://kvarnycka.blogg.se

 
Elina

Elina

31 mars 2012 11:29

Islandshästen är och kommer alltid vara på första plats för mig. Men jag har på senare år fått upp ögonen för Welsh Cob. Dessutom drömmer dressyrryttaren inom mig om ett stort halvblod (fux såklart, med bläs och fyra höga strumpor) med kapacitet för MSV dressyr. Men min nästa häst blir nog en Welsh Cob. :)

SV: Ja, han är bra ståtlig i sin mustasch.

Än så länge har donnan skött sig ganska bra, förutom att hon försöker slita sig när man skall släppa henne i hagen men det är bara att träna på. Dessutom har hon börjat brunsta redan, och beter sig som en riktig bitch. ;)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Karin Damberg

Karin Damberg

31 mars 2012 11:49

Jag skulle kunna tänka mig en shettis eller liten nordsvensk. Eller en b-/c-ponny med welsh eller russ i sig. dvs någon ras som ändå är ganska lik islandshästen. Fast islandshästar är ju ändå bäst. De har ju liksom allt! =)

SV: Ja ibland hinner man med mycket. =) Det är sjukt jobbigt med grannar som stör. Men nu är han vräkt! Det är såå skönt! Det var bara han som störde i hela trappuppgången. Nu är det lugnt och skönt!
Ja Berserkur är verkligen en helt perfekt familjehäst! Vi hade världens tur med honom. Vi köpte honom som två-åring och då vet man ju inte riktigt vad man får. Vi har lärt oss så himla mycket med honom. Det är ju så kul när man kan köra med.
Har man en häst som man tror kan bli en stabil körhäst så rekommenderar jag verkligen att köra in. Sedan måste man ju lägga ner mycket tid på inkörningen så den blir bra från början, annars kan det ju bli så himla fel.
Berserkur körde vi in som tre-åring och gick på körkurs hos en duktig körlärare under inkörningen.
Dessutom är han en stabil häst som hellre stannar när något verkar läskigt än springer därifrån, det är en bra egenskap när man vill köra dem.

http://lilldamberg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards