Alla inlägg under december 2011

Av islandstokan - 12 december 2011 18:49

Jag lägger bloggen på is för en obestämd tid framöver eftersom jag är inne i en dålig period och inte har någon lust att blogga. På återseende!

Av islandstokan - 9 december 2011 19:27

I brist på liv har jag redan pyntat vår gran, sambon är allergisk för riktiga granar så vi har en plastgran och när man har plastgran är det ju urtrist att ha en vanlig grön så vi har en vit. Jag gillar den.

 

Av islandstokan - 8 december 2011 18:30


Han gör det rätt ofta, det vill säga apporterar leksaker. Minna står bara i vägen, som synes.


   



 

Jag vet inte riktigt vad allt viftande handlar om, men det är gulligt och det är ju huvudsaken!

Av islandstokan - 8 december 2011 17:01

Nu har jag lagt ut Ganti på HästNet, annonsen kan ni se här. Det var ett vemodigt beslut att fatta, men jag kan inte ha kvar honom eftersom Rósa förhoppningsvis nedkommer med föl i april (det är ju liksom snart, nästan!) och 4 hästar blir för mycket för min ekonomi. Håll tummarna för att det dyker upp en bra köpare till min lilla fjant  


 

Av islandstokan - 7 december 2011 17:21


Smart? Nej. Kul? Nej. Ibland blir man bra trött på folk...

Av islandstokan - 6 december 2011 20:18

Det har minsann kommit snö här med nu, må ni tro. Riktigt fint faktiskt, och så där lagom kallt. Jag tror vi har ungefär 8 centimeter fluffig snö och det är alldeles tillräckligt i mitt tycke, jag vill verkligen  inte ha lika mycket som förra vintern.

 

Stona och fölen rymde idag, som tur var bara till en annan hage där de sprang runt som idioter och latjade i snön. Det tog evigheter innan jag fick fast Eyja, som absolut inte var min vän idag. Förmorrade djur! Jag misstänker att hon hade mötet med sadelgjorden i färskt minne. Nå, skam den som ger sig, till slut gick det i alla fall.


Idag gick det lite bättre att sadla. Jag höll gjorden under magen på henne tills hon slutade försöka ha ihjäl mig med sparkar och hugg, sedan släppte jag och upprepade och till slut var det lugnt. Skönt att det funkade! Sedan tränsade jag ovanpå repgrimman, satte fast tyglarna i repgrimman genom bettringarna och så gick vi ut på en liten promenad. Det gick över förväntan, faktiskt. Eyja fattade snabbt vad som gällde (men det betyder för all del inte att hon villigt gick med på det). Bitvis gick det i alla fall riktigt bra, hon knatade lugnt på medan jag gick brevid och höll i tyglarna och styrde. Duktig tös!


 

Av islandstokan - 4 december 2011 18:30

Eller "höångare" kanske vore en passande översättning? Så här ser den ut i alla fall:


 

Och man lyfter alltså på locket för att placera en höbal inuti. Maskinen ångar sedan bort alla skadliga partiklar, till exempel mögelsporer och kvar får man ett skinande rent hö. Enligt tillverkaren i alla fall.

Min fråga är då: Är det inte bättre att låta bli att ge dåligt hö till sina hästar? Varför inte kolla upp att höet man köper faktiskt är av god kvalité istället för att investera i en jäkla gräsbastu för åtskilliga tusen? Huruvida den faktiskt klarar av att döda mögel men samtidigt behålla höets näringsvären låter jag förbli osagt, det är bättre om en foderexpert kan redogöra, men jag är skeptisk. Mycket skeptisk.

Skapa flashcards