Alla inlägg under december 2011

Av islandstokan - 28 december 2011 00:32

Nu ni, nu är jag tillbaka! Jag har haft det jättebra på Åland och njutit i fulla drag av ledigheten och den goda julmaten. En fullständig resumé kommer i morgon, nu väntar sängen. God natt!  

Av islandstokan - 21 december 2011 22:43

I morgon bitti åker jag till Åland. Jag kommer hem igen den 27:e, så misströsta inte! Under tiden ska ja umgås med familjen, äta gott och bara ta det lugnt och jag hoppas att ni kommer göra detsamma.


God jul alla läsare och medbloggare!

Av islandstokan - 21 december 2011 20:27

I februari är det ju dags för Eurohorse-mässan igen och för att kunna shoppa med bättre samvete tänker jag sälja av lite saker jag inte använder. Jag kommer lägga upp allt på Blocket och Tradera senare, men tänkte att ni som läser bloggen kan få första tjing ifall ni är ute efter lite  billiga prylar.


I nuläget har jag fått ihop till följande:

  • Fleecetäcken, 2 st (Hansbo pistagegrönt 115 cm & Eskadron grårutigt 125 cm), bägge oanvända.
  • Sadelgjord i tyg (40 cm), begagnad.
  • Ryktlåda + många oanvända borstar.
  • Svart nylongrimma med grått ludd (cob), begagnad.
  • Vinröd nylongrimma med vinrött ludd (cob), begagnad.
  • Dressyrspö (ljuslila), oanvänt.
  • 2-3 schabrak dressyrmodeller, både ponny och full. Somliga oanvända, andra använda några gånger.
  • 2 rundsydda islandsträns (ett svart, ett brunt), begagnade.
  • Jacson islandsträns (svart med mässingsspännen), aachennosgrimma. Begagnat, men bara använt ett par gånger.
  • Ridgjord/barbackagjord (strl ponny), passar smalare/smäckrare islandshäst. Använd ett par gånger.
  • Ylletäcke, vinrött, 115 cm, begagnat.
  • Vävbandstömmar, helt nya och oanvända.
  • Longernosgrimma (sådan med 3 ringar från Karlslund), i bra skick.
  • Bygelnosgrimma, Treadstone, oakbark (mörkbrun) med mässingsspännen, helt ny.
  • Svansreflex, modell "3 flärpar", oanvänd.

Bud mottages! Vill ni se bilder på någon specifik grej är det bara att säga till så kan jag ordna det, dock inte med en gång eftersom allt fortfarande är ute i stallet. Är ni på jakt efter något annat som inte finns med på listan kan ni höra er för, kanske har jag just det till salu också :)

Av islandstokan - 20 december 2011 22:00

Linda var nyfiken på vad det var för häst jag fick i födelsedagspresent för snart 6 år sedan (var det verkligen så länge sedan? Fy vad fort tiden går!), så därför tänkte jag att jag skulle ta och tillägna ett långt inlägg åt min första häst: Hnokki frá Krossi.


Som barn och tonåring red jag på stall Midgård på Åland och när jag var 16 år kom en ny häst till stallet - en brun liten 4-gångs valack.


  Närmare bestämt Hnokki!


Nyss kommen från Thilde Höök och ungefär 4 äpplen hög stod han i ett hörn och tjurade. Som jag smalt! Jag var dessutom den första som fick äran att rida honom,vilket kan ha bidragit till att jag fick ett extra gott öga till honom. Han var envis som synden, kan jag lova, men samtidigt så otroligt charmig! Väldigt snabbt var han också, sprang som en tok om man lät honom. Jag ville så klart ha honom men mina föräldrar tänkte inte köpa någon häst till mig och han var ändå inte till salu.


Dagen innan jag fyllde 17 ringer min mormor till mig och kungör: "jag frågade din syster vad du kunde tänkas vilja ha i födelsedagspresent och hon svarade: 'Allt Jenny någonsin har velat ha är en häst' (vilket var alldeles sant), så jag och morfar tänkte att då får du en häst av oss i födelsedagspresent." Jag satt med telefonluren i handen och bara gapade! Hade jag hört rätt? En häst? På riktigt?!


Och visst hade jag hört rätt. Så jakten på min alldeles egna häst påbörjades den våren, jag provred några hästar men klickade inte med någon utan fortsatte rida på ridskolan så länge. Några månader passerar och min ridlärare undrar om jag inte hittat någon häst än. Jag säger "nej, det har jag inte,  mest vill jag ha Hnokki". Varpå min ridlärare svarar "jamen vet du vad, jag har precis bestämt mig för att sälja honom!"


Så obeskrivligt glad jag blev! Dessvärre fick jag reda på att det redan var en spekulant som skulle komma och titta på honom - och lyckan grusades med en gång. Som tur är verkade min ridlärare förstå precis hur gärna jag ville ha just Hnokki för hon sa att hon trodde att den andra tjejen nog verkade vara ute efter en annan sorts häst och att hon skulle föreslå en annan häst hon hade till salu till henne istället. Jag fick med mig mamma, mormor och morfar ut till stallet för att visa dem att det här var den häst jag ville ha och kort där på besiktigades han och pappren skrevs på. Hnokki var nu äntligen min!


     

Ett tag stod vi inackorderade på ridskolan, sedan flyttade vi till ett mindre stall med några andra islandshästar och en travare. Tiden på ridskolan och de andra hästägarna i privatstallet hjälpte mig så otroligt mycket, jag lärde mig nya saker hela tiden och hade alltid någon att rådfråga.


  Jag och Hnokki på långritt, mitt i fikapausen. 


Efter några år var det dock dags för mig att ta mitt pick och pack och flytta till Sverige och plugga, så jag lämnade ut Hnokki på foder. Men pluggandet blev aldrig av och istället flyttadejag ihop med min nuvarandes sambo efter att vi varit tillsammans i ett par år. Eftersom jag då var arbetslös beslöt jag mig för att sälja Hnokki till fodervärden eftersom de funkade så bra ihop.


Så var den sagan slut. Efter det var jag hästlös ett par år innan jag blev medryttare på Prins och senare köpte Rósa. Jag tänker ofta på Hnokki men vet att han har det bra och det gör att det känns helt okej, trots att jag fortfarande saknar min lilla Hnokki-Thokki. Man måste ju gå vidare och faktum är att jag har hela två drömhästar just nu!


Oj vad långt det blev... En virtuell pepparkaka till alla som orkade läsa hela historien!


 

Av islandstokan - 20 december 2011 13:00

Okej, min blogg kanske inte är så pass stor att jag borde ha något att säga till om, men jag tänkte ändå ge några små, konkreta tips för hur man bäst går till väga för att locka läsare, eller kanske viktigast av allt: Att behålla de läsare man redan har.


En bild säger mer än tusen ord
Talesättet som faktiskt stämmer alldeles utmärkt in i bloggvärlden. Det blir tråkigt att läsa en blogg som inte innefattar några bilder. Ju fler desto bättre! Du behöver inte vara någon mästerfotograf med systemkamera heller, vanliga mobilkamerabilder är bättre än inga alls.

  Många bilder är bra!


TL;DR ("Too long; didn't read", för den som bott under en sten det senaste decenniet)
Försök komprimera långa texter, ta bort det som inte är nödvändigt för handlingen i inlägget. En blogg är i grund och botten ingen novellsamling och de flesta människor tappar intresse halvvägs igenom ett 2000 ord långt inlägg.


"att såhära, typ"
Stavningskolla alltid innan du publicerar ett inlägg. Slarvfel kan alla göra, men att inte rättstava ord, strunta i att använda versaler, skiljetecken och annat som hör till en korrekt meningsuppbyggnad får dig att verka oseriös och/eller som om du vore 10 bast. För många"typ" och "liksom" gör det också besvärligt för läsaren att ta sig igenom ditt inlägg.


Styckeindelning
Återigen; nej till en wall of text. Skriver du ett längre inlägg (200+ ord) gör du bäst i att dela in texten i stycken, det gör den lättare att läsa. Dela gärna av med bilder.


Centrera lagom
Det här är antagligen ett av de vanligare irriterande elementen i en bloggtext, nämligen när hela inlägg är centrerade. Centrering av text görs bäst vid rubriker och kortare bildtexter eller en liten dikt, inte hela texter. Det blir jobbigt att läsa, helt enkelt - för alla som inte är korsögda.


Liten, mellan eller stor?
Visserligen är det fullt möjligt att själv zooma in och ut på datorn för att se liten text större och vice versa, men det är alltid mer tilltalande med en text som från början är av lagom storlek. I det flesta fall betyder det någonstans mellan 10 och 12 punkter (pt), beroende på typsnitt.


Snirkligt värre
Det finns jättemånga fina teckensnitt att tillgå nu för tiden, men långt ifrån alla lämpar sig för bloggskriverier. En tumregel är att teckensnitt med mycket krusiduller och detaljer gör sig bäst som rubriker, medan det i hela texter blir som syra för ögonen. Det kan också vara bra att tänka på att de flesta teckensnitt med så kallade klackar, typ Times New Roman, inte lämpar sig bra för bloggar av samma anledning. Men kom ihåg: Comic Sans MS är aldrig någonsin okej, i något sammanhang, överhuvudtaget.


  Comic Sans MS, ingen stavningskoll och centrerade hela stycken är dåligt!

Hold your horses, Rainbow Dash!
Färger livar upp, men det är ingen hårfin linje som går mellan snyggt och gräsligt. Håll dig till ett färgschema i din bloggdesign och undvik överdrivet grälla färger. Neongrönt och varselorange hör hemma på en ravefest, inte i en blogg (återigen; syra i ögonen). Känner du att du själv inte är kapabel att åstadkomma en snygg bloggdesign på egen hand finns det för det mesta väldigt många färdiga, smakfulla sådana att tillgå.


Internt, min käre Watson

Om din blogg är öppen för allmän beskådning och du vill locka fler läsare än syrran, mormor och bästa kompisen, gör du bäst i att inte späcka innehållet med interna skämt och kryptiska meningar som bara dina nära och kära förstår sig på. Förklara på ett sätt som är begripligt även för de som precis börjat läsa din blogg. Ta inte heller för givet att de som läser har koll på vad du skrivit om för ett halvår sedan.

Ingenting är gratis
Ligger besökarantalet på en allt för låg siffra dygnsvis? Ut och marknadsför dig! Kommentera andras bloggar och håll tävlingar. Men märk väl: Se till att faktiskt läsa blogginlägget du kommenterar, ingen jävel tycker om att få kommentaren "Hej, spana in min blogg!" utan att få någon som helst respons på sin egen blogg. Sådana attention whores är bara irriterande och chansen är liten att du faktiskt får nya läsare genom en sådan kommentar. Att låta bli att kommentera tillbaka när du själv får en kommentar är också dålig hyffs och kommer inte bidra med ett utökat besökarantal.


Det var väl ungefär det här jag kunde komma på nu, så här på rak arm. Saknas något? Säg till, så kanske jag lägger till fler punkter! Givetvis riktas det här inlägget inte till någon speciell, det är bara en samling tankar och åsikter jag haft när jag läst olika bloggar. Känner ni er träffade behöver ni för all del inte göra något åt saken heller. Som med så mycket annat man läser på internet kan det vara bäst att ta det jag skriver med en nypa salt.

Av islandstokan - 19 december 2011 18:27

Ni som hängt med bloggen vet att Ganti är till salu och härom dagen lade jag upp en annons för Eyja också. Anledningen är att jag måste sälja minst en häst för att min ekonomi ska funka och ett hingstföl utan häftig stam är inte direkt lättsålt i nuläget. Det är emellertid inte ett oinridet litet sto med bara halva stammen känd, känslig och med sommareksem heller. Det är några som hört av sig på bägge men ingen seriös. Jag är inte speciellt sugen på att skänka bort någon av dem, men vad gör man om jag inte hittar köpare?


Suck, avel är då rakt inget man ska satsa på. Fast det är klart att det hade varit lättare om Ganti haft 1:a klassföräldrar och en BLUP på 120. Och varit ett sto istället för hingst...


Eyja gör förresten sådana framsteg, jag är rikigt stolt! Idag testade jag att longera henne för första gången och förvissor kan det vara så att hon blivit longerad tidigare, i sina ungdoms glada dagar, men hur som helst gick det riktigt bra. Hon fattade på en gång vad det handlade om. Dock är hon betydligt mjukare i väsnter än i höger, där hon flöt ut och drog mer, medan vänster varv gick riktigt fint. Jag skulle väldigt gärna behålla henne och se vad det blir av henne, men tiden och ekonomin får utvisa hur det blir.


 

Vi försökte oss på lite trav också, och det gick, även om den huvusakliga gångarten för dagen var skrölt. Sedan blev det jobbigt och vi avslutade med lite skritt och en hel massa frustningar. Efteråt tackade hon mig genom att knocka mig med mulen i ansiktet.


Duktig liten hest.

Av islandstokan - 19 december 2011 01:26

Ja, som ni förhoppningsvis ser har jag ändrat lite på bloggens utseende. Den är inte helt klar än, men på god väg.  Hojta till om något ser konstigt ut för er, min dator är inte riktigt tillförlitlig i det avseendet. Dessutom har jag nu gjort bloggen reklamfri eftersom all reklam retade gallfeber på mig och gjorde bloggen mycket fulare.

Av islandstokan - 15 december 2011 18:08

Jag har inte börjar blogga igen, men tack för alla fina kommentarer, det värmer verkligen! Jag tar tag i bloggen på allvar igen när jag fått tillbaka motivationen.


Nu till något helt annat än hästprat: TV-serier. Det vill säga det jag ägnar min tid åt när jag inte måste plugga och inte är hos hästarna. Nu när jag varit skadad har jag ägnat ännu mer tid i TV-soffan än vanligt för jag  verkligen älskar serier och nedan har jag listat elva stycken ni bara måste kika närmare på om ni inte redan gjort det! De flesta går inte att se i Sverige just nu så de kan behövas lite letande på internet för att kunna se dem.


Carnivàle - Världens bästa TV-serie, punkt. Tyvärr nerlagd efter bara två säsonger (tack för det HBO...). Handlar om ett kringresande tivoli i 40-talets USA. Visades på SVT för något år sedan. Så. Grymt. Bra.

 
The Walking Dead - Zombieapokalyps; 'Nuff said! Jag har ju redan nämnt min crush på karaktären Daryl Dixon. Säsong 2 sänds just nu i USA (har dock ett litet uppehåll fram till februari, vilket är trist).

 
Dexter - Jag tror inte någon har missat den här Showtime-serien, den är ju bara så bra. Handlar om kriminalteknikern Dexter Morgan och hans intresse rörande att ha ihjäl "bad-guys". Säsong 6 är just nu på slutrakan men serien kommer fortsätta åtminstone två säsonger till.

 
Breaking Bad - Jag fattar inte att den här serien inte går i Sverige?! Handlar om en kemilärare som diagnostiseras med lungcancer och börjar tillverka methanfetamin för att kunna trygga familjens framtid. Min nya favorit. Fjärde säsongen avslutades precis i USA och den femte, och så vitt jag vet sista, kommer nästa år.

 
American Horror Story - Ny skräckdramaserie vars första säsong börjar lida mot sitt slut, men ytterligare en säsong är utlovad. Handlingen utspelar sig i ett hus som är minst sagt hemsökt. Många udda karaktärer och en lite rörig handling, men väldigt beroendeframkallande.

 
Weeds - Showtimeserien som lyckligtvis får en ny säsong nästa år (mot alla odds)! Jag har följt serien troget sedan start och älskar den svarta humorn. Handlar om en förortsmamma med familj som beslutar sig för att börja sälja marijuana. Lite som Breaking Bad, fast ändå inte.

 
Californication - David Duchovny som författaren Hank Moody, en man med en trasslig tillvaro. Sex och alkohol är två ord som kan beskriva serien i sin helhet. Också en Shomtime-serie, med samma svarta humor som Weeds. Ny säsong drar igång i januari!

 
Community - Handlar om ett udda gäng vuxna människor som av olika anledningar börjar på ett community college. Rätt skruvad och alldeles, alldeles underbar. Tyvärr är sista säsongen som går nu.

 


Arrested Development - Handlar om ett familjedrivet företag utan den minsta antydan till rent mjöl i påsen. Filmad som en mocumentary och medverkar gör bland annat Jason Bateman och Michael Cera. Numera nerlagd men en film är faktiskt på G!

 
The Big Bang Theory - Världens roligaste sitcom, och då är jag i allmänhet inte mycket för sitcoms. Men ärlgit talat, vem älskar inte Sheldon Cooper? Den femte säsongen avslutades precis i USA meeen serien har blivit förlängd med ytterligare tre år så en sjätte säsong kan man säkert förvänta sig redan nästa år.

 
Skins - (Orginalet från Storbritannien, givetvis, inte MTV-kopian). Den sjätte säsongen börjar i januari och har fortfarande fokus på tredje generationen - serien byter nämligen karaktärer och skådespelare efter två säsonger eftersom den handlar om ungdomar under deras två år i college (ett år per säsong). En film med fokus på de första två generationerna är på gång och förväntas komma ut nästa år.

 
Andra serier som jag också kikat lite på den senaste tiden är bland annat New Girl, Suburgatory, 2 Broke Girls, Modern Family, för att bara nämna några. Ja, nog är jag lite beroende... Ni får gärna delge era favoritserier också, om ni har några. Jag läser så klart alla kommentarer jag får trots att jag inte bloggar aktivt just nu.

Skapa flashcards