Alla inlägg under oktober 2011

Av islandstokan - 20 oktober 2011 21:47

Sitter och skojkikar lite på hästannonser (erkänn, ni gör det också...). Vad jag blir sugen på att köpa mig ett välstammat ungsto från Island alltså, synd att ekonomin inte ger utrymme för det just nu.

Av islandstokan - 20 oktober 2011 20:24

Rósa har ju fått vila ungefär en vecka nu när hon inte känts fräsch, men idag tänkte jag ta ut henne och känna efter hur dagsformen var och vet ni vad? Det kändes faktiskt som jag fått tillbaka min gamla häst igen! Hon var betydligt piggare än senast och jag såg till att busrida en hel del med mycket fart så att hon inte skulle bli uttråkad. Bland annat tog vi oss ett litet galopprace på hemvägen och det verkade Rósa tycka var kul. Efteråt åt hon betfor och linfröolja med god aptit (vilket var lite förvånande eftersom Rósa brukar rata allt kraftfoder).


Nu hoppas jag att hon fortsätter vara sitt gamla jag och att tröttheten bara var något tillfälligt. Det var en härlig ridtur som verkligen gjorde gott för mitt humör.


Mumsigt med mossa! 


Sen släppte vi ihop Rósa och Idunn (Daladis 2-åriga dotter) med stona med föl och Ganti var grymt fascinerad av Rósa, han är ju ensam kille på hela 7 ston just nu, vilket han verkar trivas utmärkt med  Han såg ut att tycka att det var en mycket vacker skäckdam han fått som hagsällskap!


Matdags! (Vordis och Idunn i bakgrunden.)

Av islandstokan - 19 oktober 2011 16:02

Föl är inte dumma. Tyvärr är de inte så lättlurade som man skulle kunna tro, eller önska...

Bara för att de inte kan ta sig ut genom en grind betyder inte att de inte kommer försöka sig på en annan - och lyckas. Eller varför koncentrera sig på grindar förresten, det går väl bra på vilken del av stängslet som helst?


Tur att stängslet gav efter så pass att fölungen höll. Och tur att det inte är mitt föl som lever rövare. Det räcker med stängselmarodören Rósa, menar jag.


Daladis var underligt lugn idag. Hon kändes nästan lite FÖR lugn (med hennes mått mätta), om jag ska vara ärlig. Men inte så lugn att hon skulle vara sjuk eller så, bara mer avslappnad. Istället för att gå bakom handen och överböja (som hon ofta gör), blev hon riktigt lång och låg och tog ut stegen mer. Underbara häst! Har föreslagit för H att byta Daladis mot Ganti(+pengar)  


I morgon ska jag känna efter hur Rósa känns, det blir nog bara en lugn tur utan för mycket krav. Håller tummarna för att hon ska kännas fräsch.


En orelaterad bild på Eyja.

Av islandstokan - 18 oktober 2011 23:00

Jag tror inte jag visat de här filmsnuttarna innan, från när Rósa var på inridning när hon fortfarande stod på Island. Så här såg det ut när Rósa hade varit hos inridaren i ungefär två månader:


Min duktiga lilla skäckskrutta! Ungefär en månad efter att filmerna är tagna flög hon till Sverige och kom hem till mig. Gissa om det var en månad fylld av pirr i magen och en hel massa förväntningar?

Av islandstokan - 17 oktober 2011 16:41

Rósa är inte beräknad att föla fören i slutet av april, men det är ändå ganska kul att spekulera i vad det skulle kunna bli för något.


Jag har ju redan "beställt" ett silversvartskäckat stoföl, men bara för det lär det väl bli en fuxhingst  


Så här är chanserna rent färgmässigt enligt WF:

25% fux

13,6% svart

23,9% brun

23,9% silverbrun

13,6% silversvart


Och 50/50 att fölet blir skäck.


Kom igen och gissa både kön och färg nu! Bara för skojs skull alltså   Vad det än blir är jag glad så länge det är ett friskt föl som föds nästa år!

Av islandstokan - 17 oktober 2011 15:27

Förbaskade föl som inte hålls i hagen! Vordis (Daladis föl) ville inte vara utan mamma idag när vi skulle rida så hon smet igenom grinden. TVÅ gånger. Då kände vi att det var lika bra att ta med henne in i stallet och ställa henne i en box istället. Det gillades inte, men å andra sidan får hon väl ta den smällen när hon rymmer ur hagen. Hade ju varit snyggt om hon sprungit lös när jag red...


Den provisoriska ridbanan var borttagen så vi red ut en sväng istället, jag, M och J. Nervöst för min del, jag spände mig rätt mycket först och glömde bort att andas. Daladis var jättestressad när hennes dotter var kvar ensam i stallet men hon stack inte med mig och vi överlevde! Tur att Prydi och Sleipnir var med som moraliskt stöd, annars hade det säkert kunna gå lite hur som helst.


Hela helgen har jag grubblat över Rósa. Har bestämt mig för att inte göra någonting innan veterinären kommer ut om ett par veckor, kanske rida lite lugnare turer på sin höjd men annars mest bara pyssla med henne. Någonting är inte som det ska och jag vill inte börja experimentera med fodertillskott och diverse innan jag låtit veterinären kolla ordentligt på henne. Det verkar onormalt att hon ska bli så omotiverad av att vara dräktig, tycker jag, så rimligtvis är det något annat som är grundorsaken. Men vad? Kan det verkligen röra sig om unghästfasoner?


Eller ännu värre, tänk om det är helt och hållet mitt fel? Jag vet att jag är en väldigt passiv ryttare som behöver lite piggare hästar som går fram av egen maskin för att det ska bli en trevlig upplevelse för oss båda. Tänk då om jag bromsat upp Rósa genom att vara för passiv så till den grad att hon blivit omotiverad? Eller ridit för mycket och för passivt så att hon varken har ork eller motivation nu?


Jag antar att ni är trött på att höra på mitt grubblande vid det här laget, men det är skönt att skriva av sig lite.

Rósa på Island, våren 2011. 

Av islandstokan - 16 oktober 2011 15:56

Har inte fyllt på tågkortet så jag kan inte kunnat åka ut till stallet. Får ta och göra det i morgon innan jag ska rida med M. Får se om jag gör något med Rósa då med, annars rider jag nog bara Daladis.


Vad har ni gjort under helgen?

Av islandstokan - 14 oktober 2011 17:48

Äntligen kom min beställning från Hööks!

9,4 kg vägde det  


Förutom 3 eksemtäcken innehöll det även allt det här:

Jodå, jag har redan Magic Brush-borstarna i blått/rött/gult meeen när jag såg att de fått in dem i rosa igen var jag bara tvungen att ha dem också. Recension av Magic Brush kommer nästa vecka förresten.


Nu blir det att leva på vatten och bröd resten av månaden  

Ovido - Quiz & Flashcards