Alla inlägg under oktober 2011

Av islandstokan - 25 oktober 2011 00:34

Gissa vem som sitter med gipsad arm, nyss hemkommen från akuten?


Halkade i morse när jag klev av tåget och nu är handleden bruten. Inget ridande på minst 4 veckor, fy fan vad kul...

Av islandstokan - 23 oktober 2011 19:27

Soliga söndagar spenderas allra bäst i stallet, själv kom jag precis hem därifrån efter en heldag (behövde jag plugga? Njanäkanske). Härligt!


Jag är så nyter på att berätta det här att jag nästan spricker så jag tänker inte hålla inne med det längre: Jag har ridit Eyja!


Bildbevis från hästryggen!


Jag började med att klänga och hänga på henne i stallgången, sedan satte jag mig upp på henne och satt kvar ett par minuter. Det gick så himla bra att jag bad H leda henne medan jag satt på och så tog vi ett varv i "rondellen". Vi båda konstaterade att det var som om hon inte gjort annat! Helt obrydd, knatade på som vilken ponnyridingshäst som helst.


Jag är bubblande glad just nu, kan jag berätta! Och förtränger helt att det tog en halvtimme att få in henne från hagen eftersom hon var så motvillig först, tur att roliga händelser slätar ut sådant...


 


Sedan tog jag och klippte Daladis eftersom jag och H konstaterade att det behövdes, hon svettas fruktansvärt lätt och har redan en riktigt mammutpäls. Det blev en spårklippning på halsen och bogen.


Kvarlevorna av vinterpälsen.


Fina donnan! Flätorna är dock inte mina verk.


Sist och slutligen red jag Rósa, som var pigg men lite tjurig, hon hade nog helst velat ha en ledig dag idag. Mitt träns gick sönder (det här) under uteritten, men som tur var bara själva öglan till aachenremmen, så jag kan fortfarande använda det som engelskt. Dock lite trist med tanke på att jag bara haft det några månader och bara använt det ett par gånger i veckan på sin höjd. Tur att det inte var något annat som lossnade, då hade ridturen kunnat sluta lite hur som helst  


Rósa galopperade riktigt fint idag, och lämnade för en gångs skull grisepassen hemma.


Lyckad dag, kort och gott.

Av islandstokan - 23 oktober 2011 13:00

Tiden går så fort, det känns som att det var igår jag fick samtalet "EYJA HAR FÖLAT!!!" och nu är Ganti redan 3 månader.


Och idag har jag haft Rósa i precis ett år. Mitt i natten den 23 oktober anlände hon till stallet och H var snäll och tog emot henne, tog ett MMS och skickade till mig så jag kunde vara säker på att min häst kommit fram och mådde bra.


 

MMS-bilden


Jag minns det jättebra, hur jag kom till stallet den där regniga, gråa höstmorgonen och med en gång kilade fram till boxen där en liten skäckdam nyfiket stack fram huvudet, luktade lite på mig och sedan gav blanka fan i mig  


Jag tog min nyinköpta ryktlåda och gick in till henne, borstade och gosade, fastän Rósa mest brydde sig om höet.


Hon fick stå inne ett dygn, så jag tog ut henne först nästa dag och gick ett varv med henne i en tom hage, släppte henne sedan där och gav henne hö. Mycket märkligt, verkade hon tycka, men lugn som en filbunke hela tiden!


Rósa i hagen, andra dagen. 

Sedan testade vi att släppa ihop henne med Daladis. De stod i var sin ände av hagen och hälsade inte ens på varandra. Åt ur var sin höhög men Daladis verkade sakna de andra hästarna så dagen efter släppte vi in Hs förra häst Prins i hagen också och då blev det lite mer livat. Rósa och Prins kivades lite, men det gick ändå ganska lugnt till.


Jag testade att rida henne först två månader senare, och även om hon kändes lite stressad gick det bra. Och nu har jag haft henne i ett helt år... Tiden går verkligen fort!

Av islandstokan - 22 oktober 2011 16:58

...Är ett rent helvete om man har en häst som ogillar vatten.

Av islandstokan - 21 oktober 2011 15:48

Jag har faktiskt lite dåligt samvete, måste jag medge. Jag är störtkär i Daladis, hon är helt fantastisk, men jag har ju mina hästar också och jag vill ju inte att de ska känna sig åsidosatta (även om ingen av dem nu är speciellt glad över att se mig i vanliga fall... otacksamma djur). Det känns lite som att jag är otrogen mot mina hästar. Typ, alltså.


Hur som helst, det gick jättebra idag, Vordis kröp inte under stängslet när vi skulle hämta Prydi och Daladis, men hon hade gjort det sedan i alla fall märkte vi. Som tur var hade hon inte rivit ner något eller sprungit till skogs. Tur att hagen de går i gränsar till en fårhage, det var ju liksom hos ulltruppen hon hamnade istället. Fåren måste ha blivit fundersamma när ett litet svart islandstroll infiltrerade deras flock...

Av islandstokan - 21 oktober 2011 12:30

När jag nu redan är inne på ämnet snygga hingstar i ordagrann benämning måste jag ju dela en video på den finaste av dem alla:



Helt fantastiskt att han är totalbedömd med 8,92 (0,11 mer än Prins från Knutshyttan)! Tänk om man hade ett lovande ungsto på Island just nu, då vet i alla all jag vem jag hade valt att betäcka med...  

Av islandstokan - 21 oktober 2011 10:18

Minna och Nell är riktigt bra kompisar.

(Medan Lou och Mymlan fortsätter hata varandra helhjärtat.)

Av islandstokan - 20 oktober 2011 23:45

Vilken galet flott häst!

Skapa flashcards