Direktlänk till inlägg 28 oktober 2011

Bekänna färg

Av islandstokan - 28 oktober 2011 00:20

Varför är det så syndigt att medge att man föredrar vissa hästfärger framför andra? "En bra häst har ingen färg" brukar det heta, men det utesluter väl inte att en häst med fin (ovanlig) färg skulle vara bra? En silvergulmusblackskäck kan väl vara av bättre stam och prestera bättre än en alldaglig fux utan tecken, även om det så klart inte behöver vara så.


Jag menar inte att jag ratar någon färg, det vore bara dumt, men visst tycker jag till exempel lite exra mycket om skäckar.


Oavsett vad det är som får oss att välja häst är det upp till var och en varför man beslutar sig för just den hästen. En fin färg är en trevlig bonus i mina ögon och vill jag inte ha en svart häst så lär jag inte titta efter en, det finns så väldigt mycket fina hästar till salu att vi faktiskt har möjlighet att gå på mer än bara lynne och gångarer. Men att hävda något sådant är väl bara för ytligt...

 

 
 
Frida

Frida

28 oktober 2011 08:46

Man kan ju självklart tänka ut vilken färg man skulle vilja ha på en häst, men det borde inte vara avgörande när man bestämmer vilken häst man tillslut köper. Det ska ju handla om vilken man gillar bäst och trivs bäst med :) Jag hade gärna haft en häst med en häftig färg, tex skäck med mycket vit och grå eller brun, men jag fick möjlighet att börja rida Guffi och då betydde inte hand färg så mycket sedan när jag blev erbjuden att köpa honom :)

Svar: Vi får hoppas dom slipper det i år :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

28 oktober 2011 09:34

Självklart föredrar man vissa färger framför andra! De behöver inte vara bättre eller sämre beroende på färg. Men som du skriver: vill man inte ha en svart häst så letar man inte efter någon...
Jag tycker om olika färger beroende på ras, nordsvensken och ardennern föredrar jag i brunt, men det finns många fina färger. Däremot tycker jag inte om nordsvenskar som är fuxar. Ardenner är helt okej i fuxfärg. :-)

SV: Underligt det där med storlekar på utrustning!
Haha, du kan nog få sambon att tvätta svansen, det är ju ett trevligt arbete! ;-)

 
Sanna

Sanna

28 oktober 2011 16:07

Jag håller med dig helt å hållet.
Jag fattar inte varför det är så hemskt att vilja ex köpa en skäck....ja menar, det finns så otroligt mycket fina islandshästar på marknaden, varför är det inte ok att vilja ha en speciellt färg? Det finns ju så otroligt många, och vi med islandshästar jag ju faktiskt en himla tur som kan välja bland alla dessa färger....sen, ja visst spelar lynnet också in ,det förstår ju vem som helst, men det är ju allt som ofta det yttre som tilltalar oss först. Jag tycker det är helt okej att vilja ha en speciell färg på sin häst, det betyder ju inte att man gör ett dåligt köp för det. Lite sunt förnuft så blir det mesta bra ;)

SV: Ja, det är Underbart att Draken och Fafnir inte har några problem att vara ifrån varandra, jätte skönt!=)

// Sanna

http://alfakrulls.blogg.se

 
Linda

Linda

28 oktober 2011 16:34

Men jag håller faktiskt med dig Jenny, ska man vara en bra och seriös hästmänniska köper man en häst utan färg- typ. Det känns lite som så.
Ibland kan jag känna lite att folk kanske tror att jag köpte Fifa enbart efter hennes utseende, jag kan nästan skämmas att jag visar vad det är för en häst jag har- att de ska få tankar om att jag bara var ytlig.
O visst föll jag för hennes utseende, inget snack om saken, men det var så mycket mer och jag har ägt andra riktigt smaskiga hästar också men som fått flyttat pga att man inte passat ihop.

Idag är man nästan lite rädd att "tycka om en färg" man vill inte få stämpeln: ytlig.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

29 oktober 2011 10:15

Det är klart man föredrar vissa färger framför andra. Och som du också skriver: vill man inte ha en svart häst kollar man knappast på en.

Jag tycker rasen spelar roll för vilken färg hästen ska ha. Både nordsvensken och ardennern föredrar jag i brunt.
Jag tycker inte om nordsvenskar som är fuxar, men ardenner i fux är helt okej... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards