Alla inlägg under augusti 2011

Av islandstokan - 17 augusti 2011 20:53

Idag var alltså hästmassören ute och kände igenom Rósa. Hon laserbehandlar också, för övrigt. Det är en metod jag inte är speciellt insatt i, men Rósa verkade tycka det var väldigt skönt!


Det visade sig, precis som jag trodde, att hon hade muskelknutar och var stel i höger sida. Ja, ja, jag vet... Mer lösgörande! Hon hade i alla fall inte ont eller ömmade någonstans, och det är uppenbarligen sällsynt.


Annars fick jag mycket komplimanger över hur lugn och fin Rósa var, massören tyckte till och med att skäckdamen gärna hade fått följa med henne hem. Vilken tur att den inte var igår massören var här, för då var hästskrället billigt 


Jag haltar alltså fortsättningsvis, men får väl ändå vara tacksam över att jag lever och att jag inte förlorat någon kroppsdel, sett till hur mån Rósa är om matte i största allmänhet. Det är ju inte så att hon stannar kvar och kollar hur jag mår om jag flyger i backen, menar jag.

Av islandstokan - 16 augusti 2011 21:17

 

Mitt knä är alldeles blodigt, svullet och massakerat. Varför undrar ni? Jo, för att Rósa, alias Skäcken, gned sig mot ett berg med mig på ryggen idag under vår annars så trevliga skogstur. Så nu haltar jag fram likt ett skadeskjutet rådjur och tycker hemskt synd om mig själv, ännu mer än vanligt eftersom sambons sympati ter sig ytterst begränsad (som om jag någonsin överdriver!).

  

Annars försökte vi oss mest på att galoppera (inte i skogen så klart, någon sorts självbevarelsedrift besitter jag faktiskt). Rósa kan grisepassa väldigt, väldigt snabbt och missförstår gärna galoppfattningar med flit (misstänker jag) bara så hon kan visa exakt hur snabbt hon kan grisepassa. "Det är också en talang", sa en vän till mig om den eminenta egenskapen. Jag kan väl inte annat än hålla med och tacka för demonstrationen.


Jag orkar inte svara på kommentarer ikväll, men jag lovar att ta igen det i morgon! Nu ska jag halta mig till TV-soffan.

Av islandstokan - 14 augusti 2011 17:28

Åh, vad jag älskar min lilla skäckskrutta! Idag har hon varit alldeles underbar. Vilan gjorde verkligen susen.

 

Vi tog en tur genom grustaget och red sedan några vändor på en plan som ligger bortom det. Det är en gammal sandplan som faktiskt funkar fint att rida på trots ogräset.Och det är absolut bättre än inget alls!


Fick tidigare tipset av en vän att försöka tölta henne på volt eller ta tölt från sluta, då vi som bekant har lite problem med tölten just nu, Rósa och jag. Rósa orkar inte tölta på volt och sluta har hon inte, hrm, lärt sig än så istället försökte jag rida små volter och sedan ta up henne i tölt på väg ur dem och vet ni vad? DET FUNKADE! Gumman var så duktig och töltade riktigt fint 


Det är varken snabbt eller flott än så länge, men det var i alla fall flera steg ren tölt! Vilken total lycka! Jag svävade på moln resten av ridturen   

Av islandstokan - 14 augusti 2011 10:50

1. Eyja är reggad med fel färg, fel födelseår och fel pappa. Hon är gulsvart men är reggad som bleksvart. Hon är enligt tidigare ägare född 2003 men det står 2002 i passet och som pappa har hon en hingst som inte finns (fastän jag är rätt säker på vem hennes pappa är).


2. Eyja är minst av de vuxna hästarna i stallet men har störst hovar. Dessutom är hon väldigt bredbent!


3. Hon har fått minst 2 föl på Island; Madeleine frá Gerđum -10 (svartskäck) och Eiđur frá Gerđum -08 (gulbrun).


 

Matte fina tjej i våras, då Ganti fortfarande låg i magen.

Av islandstokan - 13 augusti 2011 21:00

Idag fyller Ganti en månad. Hipp hurra! Var och köpte en nylongrimma till honom, och vet ni vad? Den är rosa. Herreguuud vad han kommer känna sig omanlig...


Det var faktiskt sambon som propsade på att jag skulle köpa den.

Blev en hovkrats och en rotviska också, när jag ändå var på gång. Sådant som man aldrig kan få för många av.

Av islandstokan - 13 augusti 2011 11:21

Jag är ganska lat, måste jag erkänna. Och då är det himla bra att det finns sådana här våtservetter för läder!

 

Dessa använder jag mycket, om lädret blivit svettigt eller blött av regn drar jag bara med servetten över träns och sadel och ta-da! Som nytt!


Jag använder vanlig lädertvål och balsam också, men betydligt mer sällan tack vare dessa. De andra produkterna åker bara fram när jag rengör allt grundligt ungefär var tredje månad eller så. Emellan gångerna är det alltså servetterna som gäller, ett par-tre gånger i veckan.


Förpackningen innehåller 40 servetter. De kladdar inte det minsta och plus i kanten får de dessutom för att de doftar gott.


Just nu kan man köpa 3 till priset av 2 (á pris 69 kr) hos Emmishopen, så passa på!

Av islandstokan - 12 augusti 2011 20:38

Ja, det är precis vad jag gjort idag - städat ryktlådan, alltså. Rengjorde alla borstar och stoppade undan sådant som inte används just nu.

Snyggt och prydligt! Min ryktlåda innehåller just nu: Rotviska, piggborste, ryktsten, man- och svansborste, pannborste, hovborste, hovkrats, balamspray och sårsalva.

 

Jag har en och samma låda till Rósa och Eyja. Från början hade jag varsin, men nu tjänstgör den andra som förvaring för det där som inte används för tillfället. Som synes på färgskalan är det Rósas låda och borstar som Eyja lånar.


Red inte idag utan lät skruttan vila. Flyttade dock över henne till en bantarhage med mindre bete.


Som jag tidigare nämnde är Rósa inte alls pigg på att ledas, men idag tog jag repgrimman och körde lite lätta ledarskapsövningar (flyttade henne med hjälp av repet) innan jag gick med henne och det gick faktikt betydligt bättre att leda henne sen. Hon stannade bara en gång! I vanliga fall brukar hon stanna ett tiotal gånger mellan hagen och stallet och jag får alltid lirka en hel del innan jag får henne att fortsätta framåt. Idag gick det alltså mycket bättre!


     



     


Det var mycket om skulle utforskas så klart! Hon har sällskap av Sleipnir och Idunn, så hon behöver inte vara både tjock OCH ensam.

Av islandstokan - 12 augusti 2011 10:51

1. Rósa är silverbrunskäck, inte rödskäck. Det är flera, till och med veterinären som besiktade henne, som tagit fel. Bland annat kan man se att hon är silverbrun genom att titta på hennes framknän, som är svarta. Den bruna färgen har också en annan nyans än en fux, men det kan vara lite svårare att avgöra om man inte har något att jämföra med.


2. Rósa är fruktansvärt seg att leda och tycker inte alls om att gå på promenad. Så fort man sitter upp är hon en helt annan häst och väldigt pigg och framåt (för det mesta).


3. Rósa är än så länge inte trafiksäker, utan tycker det är väldigt obehagligt med bilar. Hon kommer nog vänja sig så småningom, men fortfarande är det en jobbig situation att möta trafik. Möter vi t.ex en bil på grusvägen blir hon väldigt spänd och kastar sig åt sidan (ner i diket) när bilen passerar.


 

Nu tycker jag ni kan berätta 3 faktan om era hästar som de flesta inte vet om dem. Lägg upp dem på era bloggar, vettja!

Skapa flashcards