Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Porslinshästar

Av islandstokan - 29 augusti 2011 09:00

  Ja, nu är det inte riktiga porslinsprydnader jag menar, utan hästar som behandlas som om de vore gjorda av porslin. Ni vet de där hästarna som går ensamma i små, små grusade hagar, bandagerade och täckade oavsett väder.


Nåja, ute går de ju sällan speciellt länge, ett par timmar om dagen brukar det väl vara, sedan får de stå inne i boxen och väva eller krubbita resten av dygnets 22 timmar. Förutom de där 20 minuterna i ridhuset när de blir longerade. Ridna blir de inte, eftersom de har så mycket överskottsenergi att ägarna inte längre törs motionera dem från hästryggen.


Överdriver jag? Jag önskar det. Men jag tycker man ser det här upplägget på hästhållning allt för ofta och tyvärr verkar det bli vanligare i takt med att hästar börjar betraktas mer och mer som sportutrustning istället för levande varelser.


Missförstå mig inte, jag skulle linda in mina hästar så väl som stallet och hagarna i ett tjockt lager bomull om det vore möjlig, för jag är också väldigt mån om mina djur. Samtidigt inser jag att de är just det; djur. Och hästar måste få vara hästar. Att stänga in en häst på 9 kvadratmeter hela dagarna är inget värdigt hästliv och det är inte konstigt att det blir allt vanligare med olater hos våra hästar.


Å andra sidan, vad vet jag, som aldrig haft annat än raggiga islandsponnies?

 
 
Frida

Frida

29 augusti 2011 15:57

Svar: Jag höll på att krypa ur skinnet på mig själv, men nu känns det lite bättre. Dom kunde tydligen bli trött av avmaskningen och nu har hon sovit i soffan bredvid mig i flera timmar och ingen mask har synt till, så med tanke med hennes trötthet verkar det verka ganska fort.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

29 augusti 2011 16:08

Svar: Ja, det är verkligen skönt :)

Måste som sagt bara hitta något att klippa med. Har fått klippa lite smått med sax mellan frambenen på honom för att få bort det mesta.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

29 augusti 2011 17:12

Svar: Den var ju väldigt billig, kanske man ska prova en sådan då. Jag vill inte heller klippa med sax, men hans päls var väldigt lång med stora klumpar som jag klippte bort men det är det enda jag skulle klippa bort.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

29 augusti 2011 21:27

Sv; Det är roligt det där med svårfödda och lättfödda i samma flock.
Jag tränar för fulla muggar! Nu är det nog inte långt kvar innan vi tar nästa gångart.

http://svippostina.blogg.se

 
Agnes

Agnes

29 augusti 2011 21:53

Bra skrivet! Håller med....

http://www.agnessvedberg.blogspot.com

 
Ingen bild

Katta

30 augusti 2011 15:58

ja, det där med att förmänskliga sina hästar är aldrig bra... för det är nog det som många gör! Det finns också väldigt många tankar om vad "riktig" hästhållning är - och här skiljer det sig en hel del från olika läror. Man får också se vad den hästen man har trivs bäst med. Tex Rebel skulle aldrig trivas med att gå ute 24/7... han klarar sig alldeles utmärkt med några timmar ute och sen älskar han han att stå i sin box. Om han går i en uppgrusad fyrkant vintertid bryr han sig inte det minsta om, han rör sig inte iallafall ;). Men Alessio skulle vantrivas nåt fruktansvärt och nog lägga sig till med alla olater man kan. Ja ja, alla får vara saliga i sin tro och så länge det inte är djurplågeri så... Förresten vill du låna min klippmaskin så hör av dig! kram kram

 
ullis

ullis

30 augusti 2011 21:08

bra sagt! jag blir alltid lika tokig när jag åker förbi en hästhage en solig dag och och ser att hästarna står med täcke på. spear ingen roll hur varmt det är ute, man ser jämt hästar med tjocka täcken på...

http://austri.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards