Alla inlägg under juni 2011

Av islandstokan - 24 juni 2011 20:03

Rósa var om möjligt ännu virrigare idag, det gick inte att ha henne att gå på lång tygel, för då vandrade hon bara in i skogen eller ner i diket. Tossiga unghäst! Hon begriper verkligen inte varför man måste gå på vägen när det finns så mycket annat spännande att utforska!


Har ni några tips på enkla grejer man kan göra för att få henne smidigare och mer följsam förresten? Hon är så fruktansvärt stel i vänster sida och har varit det så länge jag haft henne. Just nu rider jag lite serpentiner på vägarna, men hon vill fuska väldigt mycket.


Jobbade på lite med tölten idag igen. Tölt cirka 20 meter, några skrittsteg, sedan tölt igen osv. Bärigheten är sådär, hon får bråttom och så blir det bara pannkaka av alltihop, så det är en annan sak vi måste jobba på.


 

Eyja går med eksemtäcket från Horze just nu. Det verkar ha en bra passform och är än så länge helt. Tyget är dessutom lätt och svalt och halsen väldigt rymlig. Dessutom är maggjorde alldeles lagom pösig för hennes mammamage   Glömde dock bort att ta någon bild...

Av islandstokan - 23 juni 2011 17:28

Som rubriken lyder, hur mycket onödig utrustning har ni samlat på er? Vad har ni ligger bortglömt i gömmorna?


Jag kan väl börja med allt som jag kommer på, på rak arm:


- 3 fleectäcken, inget av dem är någonsin använt och jag betvivlar att jag någonsin kommer ha användning för mer än ett (på sin höjd).

- En uppsättning transportskydd, aldrig ens uppackade.

- En uppsjö borstar, flera helt oanvända.

- En overall jag använde en gång, sedan dess har den hängt i garderoben.


Och rätt många prylar i fel storlek, t.ex grimmor, benreflexer och bett.


Inte så farligt mycket kan tyckas, men så har jag ju bara haft Rósa och Eyja i ett halvår respektive 3 månader. Jag vågar inte tänka på hur mycket jag kommer hinna samla på mig det kommande året...


Nu får ni bekänna!

Av islandstokan - 23 juni 2011 14:36

Idag känns allt betydligt bättre!


Donnorna låg och sov när jag kom ut, eller Rósa vilade bara men Eyja verkligen stensov, snarkande med huvudet i backen.

     

I förmiddags var hovslagaren ute och skodde Rósa och verkade Eyja. Rósa var lite rastlös och ville inte alls stå still (som vanligt, alltså), medan Eyja stod som ett litet ljus, alldeles blickstilla och havlsov med hängande huvud medan hovslagaren gjorde sitt. Och hon som man inte ens kunde lyfta bakhovarna på för några månader sedan. Matte är mäkta stolt!


Så snart hovslagaren åkt sadlade jag Rósa och red ut. Vad härligt det var att äntligen få rida min lilla skrutta igen! Jag har verkligen saknat det, fast idag var hon lite vimsig och hade väldigt mycket att titta på. Töltade i alla fall kortare sträckor och det gick riktigt bra, men hon verkade irriterad och slängde mycket med huvudet när hon inte gick med långa tyglar så jag funderar på om hon kan ha något tjaffs med munnen... Ska försöka få tag i en hästtandläkare inom en snar framtid och reda ut vad det kan vara.


Nu ska jag sätta mig och läsa senaste numret av Islandshästen. Glad midsommar på er!

Av islandstokan - 22 juni 2011 20:30

Kattungarna har redan hunnit fylla 5 veckor! Tiden verkligen flyger.


Vilda som sjutton är de, alla tre! Nu när de blivit lite äldre går det bättre att avgöra kön på dem och det verkar som det är 3 små töser.

     

De har precis börjat äta "riktig" mat nu, och det med god aptit (och tassarna i matskålen)...

 

Och när de leker ska de leka alla på en gång:

Av islandstokan - 22 juni 2011 16:04

Känner mig för trött och grinig idag för att åka ut till stallet. Det är nog lugnast för hästarna om de slipper mig när jag är på sådant här bottenhumör. Ändå har jag dåligt samvete även om jag vet att det inte går någon nöd på dem. Ibland blir jag inte klok på mig själv.


Hur brukar ni göra när ni är på dåligt humör? Gör ni allt som vanligt, är i stallet, rider osv? Eller skiter ni i det som inte är nödvändigt och hoppas att i morgon blir en bättre dag?

Av islandstokan - 21 juni 2011 22:51

Ibland förvånas jag över hur folk prioriterar när det kommer till deras hästar. En ny bil? Ja, absolut! Ny sadel till hästen eftersom den gamla sitter på tok för dåligt? Njä, det behövs väl inte, en fårskinnspadd är billigare. Semester på Kanarieöarna? Yes please! Hästtandläkare? Det låter dyrt, jag märker nog om något är fel i hästens mun.


Kanske är jag bara fånig, men jag sätter mina hästar först, alltid. Katterna med förresten. Behöver de något ska de få det så snart som möjligt, jag lägger inte de pengarna på mig själv istället.


Men för somliga verkar det inte vara en självklarhet och då undrar jag hur fasen de prioriterar egentligen? Är verkligen en weekend i London och en badtunna i trädgården viktigare än att ta ut en equiterapeut för att hästen känns stel?


Vad tycker ni? Går jag till överdrift?


Observera dock att jag inte menar att dessa människor missköter sina hästar, utan bara att hålla häst inte är en mänsklig rättighet och att man bör vara beredd att ge upp vissa saker om man inte är stenrik. Något jag själv fått erfara...

Av islandstokan - 21 juni 2011 19:51

Usch vad kallt det har varit idag! Jag fryser fortfarande, fastän jag kom hem från stallet för en timme sedan. Men det regnade i alla fall inte...


Idag har jag pysslat med både Eyja och Rósa. Hovslagaren kommer ut på torsdag, så efter det kan jag sätta igång och rida Rósa igen, det ser jag fram emot!


Rósa hade brännt sig på mulen när hon var hos Magni, min stackars lilla skrutta!  Ska köpa solkräm i morgon hade jag tänkt, så det inte händer igen.

  Usch vad det måste svida!

 

Hon är så mysig att det inte är sant! Min fina, fina Rósa!  Idag följde hon efter mig i hagen och ville veta vad jag höll på med när jag gick med kameran i högsta hugg.


Flughuvan från Horze passade förresten Eyja perfekt! Nu ser hon ut som ett riktigt litet UFO:

 

Av islandstokan - 21 juni 2011 14:50

Fick paket från Horze idag! Första gången jag beställde från dem (även om jag besökt deras affär flera gånger).


Innehållet:

- Eksemtäcke (underst)

- 2 toppar i funktionsmaterial

- 5 par ridstrumpor

- Viktmåttband

- Flugspray

- Flughuva (kom inte med på bild)

- Eksemsmörja (kom inte med på bild)


Eksemsmörjan verkade dock redan ha passerat utgångsdatumet om man ska tro stämpeln, så jag mailade precis deras kundservice och förhoppningsvis får jag en ny.

Annars är jag nöjd så här långt!


Sedan har ju Hööks rea just nu, och fastän de inte rear någonting jag behöver kliar det ändå i fingrarna. Det där blingade islandstränset, till exempel.

Ovido - Quiz & Flashcards