Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Slafsmajor

Av islandstokan - 30 juni 2011 17:47

Så här brukar det se ut när Eyja och Rósa får kraftfoder (betfor och linfröolja, + foderkrita i Eyjas fall).

     

Rósa brukar välta omkull sin hink när hon ätit upp ungefär hälften, för att kolla om det finns mat på utsidan av den också. Det brukar sluta med att hinken är kladdigare på utsidan än insidan... Sedan trampar hon gärna på den när hon är färdig.


Eyja brukar stå och slabba en bra bit ovanför hinken, så att det mesta hamnar utanför.


Bägge vill gärna pussas när de ätit kraftfoder, eller dra mulen genom ens hår, på jackärmen eller liknande... 


Att fodra dem i boxen är en mardröm, då tar de en tugga och står och sedan och äter över boxdörren vilket resluterar i att boxdörren blir alldeles gul och kladdig av oljan. Ett litet tips: Ha inte vita boxväggar om du fodrar med linfröolja och har en grisig häst, fläckarna går nämligen inte ens bort med högtryckstvätt...


Och trots deras avsaknad av bordsskick älskar jag mina två små slafsmajor  

Hur äter era hästar?

 
 
Cia

Cia

30 juni 2011 22:08

känner igen de där ;) mina damer älskar att kleta av allt på mej och eftersom de får raps olja i blir de extra kladdigt och mysigt ;)

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Elina

Elina

30 juni 2011 22:11

Haha, Filipus äter som Rósa och Dolly äter som Eyja. ;-) Det blir ganska kladdigt efter dem när dem fått mat..

SV: Söderut har jag funderat på faktiskt men jag vet inte vart. Var på väg till Örebro faktiskt ett tag för att läsa till personlig tränare/coach men jag ändrade mig och föll för umeå istället.. ;-)

Det har du rätt i, man träffar ju nya människor. Men jag är väldigt blyg av mig och har svårt för att få kontakt med andra som jag inte känner. När jag väl känner dem är det en helt annan femma..

Han har faktiskt blivit bättre nu! :-D

Nä, jag begriper mig inte heller på såna människor. Tycker det bara är tragiskt.. :-/

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Cia

Cia

30 juni 2011 22:19

Sv; jodå e inkletad med kylbalsam ^^

de får raps då de är bra för deras magar och mjukar upp deras hud så de har mindre eksem än vanligt :) billigt och ett super bra alternativ :) man kan även ge de till hästar som har svårt att sätta hull ^^

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

30 juni 2011 22:41

SV: Ja, försök styra upp lite bad. Det är ju så himla kul när hästarna upptäcker att de kan plaska och vispa runt i vattnet.
Vår "strand" är dock inte den bästa. Stenstrand typ.

Förstår att du är nervös! Du ska sövas ner antar jag? Lite läskigt... Men jag tror det kommer gå kanon!

http://jannefix.blogspot.com

 
Linda

Linda

30 juni 2011 23:07

Jag har inte känt att jag haft någon tid att svara på kommentarerna men jag må ju skriva en liten rad.
Hon är så himla gullig Rosa din, dock inte den ända som sölar. Fifa, aldrig sett en värre gris! Helt otroligt..
Går det bra med lilla Rosa annars?

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Ingen bild

Natalie

1 juli 2011 06:06

Grimmer äter som Eyja, huvudet ovanför hinken så att allt hamnar utanför. Han äter dessutom långsammare än Turbin och när maten är slut står han ändå kvar och "låtsas" att det finns kvar.

Turbin slafsar i sig allt så fort som möjligt, sedan kollar han utsidan, sparkar på hinken och sen tittar han på Grimmer när han äter.

 
Agnetha

Agnetha

1 juli 2011 14:09

ARGH!! Du måste läga ut en varning innan du lägger ut bilder på kattungarna! Jag blir helt sjuuuuuk! De är ljuuuuuvliga...!!!

Ja, jösses. Strumpan har en jäkla kompetens på att äta i allafall. Inget, INGET får gå till spillo! Hur skulle det se ut? ;)
Bamse däremot är en hopplös hink-tippare. "Oj, den ramlade visst omkull.." dessutom kan han inte äta på marken tycker han. :-p Ett bildäck gör susen. Oftast. ;)

http://sillviken.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

1 juli 2011 21:20

Min flicka är rätt sölig hon med. Halva maten kommer alltid utanför!

http://barefootangel.blogg.se

 
Linda

Linda

1 juli 2011 21:57

Söt Rosa! Hur går det med henne föresten :)? Några framsteg i nått :)?
Min donna är den söligaste häst jag någonsin sett- ja mer behöver jag inte säga haha :D

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Frida

Frida

5 juli 2011 09:44

Guffi äter nog som både dina samtidigt, och ibland får han till världens skum så det ser ut som att han försöker göra ett bubbelbad. Maten hamnar överallt och gärna på täcket eller i ryktlådan om de finns i närheten :)

Svar: Tack :)

Guffi vägrar gå förbi när han bara ser spår efter älgarna. När de har varit ute på rymnningsäventyr brukar det se ut som att det regnat/snöat lokalt på bara Guffi, för han stressar upp sig så himla mycket att han är genomsvettig, och de andra hästarna är typ torra.

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Skapa flashcards