Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Vartåt bär det?

Av islandstokan - 25 juni 2011 21:29

För islandshästaveln, alltså. Det är så mycket prat om 1) att marknaden är mättad och att uppfödare efter uppfödare lägger ner, och 2) hur stora och smäckra hästar det avlas på nu, helt tvärt emot rasidealet för säg 20 år sedan. Vad tror ni, hur kommer aveln se ut om 10-15 år? Avlas det mindre men på större och större hästar? Hur kommer sommareksem och spatt vara utbrett? Kommer det vara mer sällsynt med de åkommorna om några år? Färgmässigt, kommer silver bli mindre populärt med tanke på ögondefekterna? Kommer andra färger bli mer vanliga eller mer sällsynta?


Kort och gott, vad tror ni om utsikten för rasen?


Om jag ska spekulera tror jag att intresset kommer öka, men uppfödarna kommer fortsätta ha det kämpigt för många kommer nog ändå importera, trots att det inte är lönsamt på något sätt.


Hästarna lär definitivt bli större också, jag tror det kommer vara sällsynt med individer under 140 cm och ännu fler lär vara av "sportmodell", dvs smäckra, högställda hästar med lååånga ben.


Bukskäck verkar bli det nya silver, och jag tror att det kommer avlas mindre på silver. Jag tror dock inte det är någon risk att någon färg "försvinner" eftersom så många verkar måna om att bevara de sällsynta färgerna.


Vad spatt och eksem beträffar hoppas jag innerligt att de kommit längre med forskningen och både kan bota och förebygga. Att vaccinera föl på Island (som ska exporteras) mot svidknott vore ett steg i rätt riktning, till exempel.

 
 
Agnetha

Agnetha

26 juni 2011 11:31

Islandshästaveln är ju som tudelad. Dels är det de som avlar på "siffror" (sk. "fina" hästar) och sen är det de som avlar på kärlek. ;) Skulle jag betäcka Strumpan så är det ju inte för att hon på pappret har något att tillföra världen utan för att jag vill ha ett föl på just henne. Till exempel.

Att hästarna blir större och större tror jag beror på förbättrad utfodring framför avel faktiskt. Men storleken lyfts ju gärna fram som något positivt, ju större desto bättre på något vis.

Vad gäller sjukdomar så tror jag att det kommer att bli bättre framöver. För det forskas så mycket och ju mer man kommer fram till desto mer kan man förebygga och förhindra.

Färgmässigt... Ja, färg-glada hästar är ju onekligen populärare än "de vanliga". Det här med ögondefekten hos silverhästen tror inte jag kommer dra ned populariteten så mycket faktiskt. Buksäckarna är ju väldigt på "tapeten" nu med sina uppseendeväckande utseenden. Det kommer ju fler och fler så kallade "bra" hästar med "rolig" färg också...

Uppfödare har det alltid kämpigt. Det GÅR inte att tjäna pengar på att föda upp hästar. Ja, då ska man producera en fölunge som man kan sälja när den är en månad gammal till ett pris som högt överstiger vad det kostat att betäcka och sköta stoet under dräktigheten. Men det händer ju inte så ofta ...

Det var mina tankar det. :-)

http://sillviken.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards