Alla inlägg under mars 2011

Av islandstokan - 9 mars 2011 18:46

Jaha, då var man sjuk igen  Å andra sidan är det väl lika bra at passa på nu när vädret slagit om till snöstorm igen. Var på gastroskopi idag dessutom, det var fan inte roligt! Och inte hittade de något, men jag ska få en ny tid för ett utraljud istället, de ska kolla gallan igen...


Inget hästmys idag alltså, och som det verkar blir det väldigt lite sådant resten av veckan - flyttar nämligen i helgen och på grund av förkylningen har packandet gått långsamt och det är mycket som ska ner i flyttkartonger. Och nästan ännu mer som ska slängas  Det är ju nu man inser hur mycket skräp man samlat på sig och jag vill ha en ursäkt att åka till IKEA sedan  


Nåja, Rósa har nog inget emot att vara ledig ett tag, hon har inte verkat överlycklig att se mig den senaste veckan så det kanske är lika bra att ta en liten time out en stund medan jag pysslar med annat.

Av islandstokan - 8 mars 2011 18:37

Fem plusgrader och sol! Det ni! Kände att lite av ridlusten kom tillbaka så jag sadlade Rósa och vi begav oss ut på en tur.


Tossiga häst! Hon var virrig, pigg och envis, samtidigt som hon inte alls ville gå hemåt! Jag började nästan undra vad det var för fel på henne  Allt gick bra i alla fall och jag var på riktigt bra humör när vi kom tillbaka!

 


Eyja såg ut att ha kommit till rätta i hagen nu. Valacken verkar tycka om henne

 

Mattes lilla skrutta! 


Tog in Eyja och pysslade med henne och gav henne lite mat. Hon vart orolig när hon blev ensam i stallet men skötte sig bra ändå. Verkar tycka om att bli kliad på och borstad och är snäll att leda, så det bådar gott!

Av islandstokan - 7 mars 2011 18:04

Idag har jag bara pysslat med hästarna (i plural märk väl! Tjoho!). Rósa var jäkligt skeptisk när hon kom in i stallet och Eyja stod i hennes box. De hälsade på varandra och pep lite, men sedan var det inte mer med det.


Borstade Eyja och kollade igenom henne. Det här med att lyfta hovarna får vi träna på en hel del. Och hur de såg ut! Hjälp! Tur att hovslagaren kommer nästa vecka.


Gav henne lite betfor med linfröolja och magstabiliserare, och det gick verkligen ner  


Sedan var det dags att släppa ihop henne med de andra. Det blev några suddiga bilder, sedan dog kameran:

           

Det gick väldigt lugnt till. Lite sura miner från de andra stona först, men sedan orkade de inte bry sig och i stället fick hon en beundrare, som synes  


Eyja går alltså inte i samma hage som Rósa, utan med de andra dräktiga stona (och en valack). Rósa gick också i den hagen först, men sedan bestämde hon sig att det såg mycket roligare ut i den andra hagen och ja... nu går hon i den andra hagen.


Måste ju ha ut veterinären igen nu för att vaccinera Eyja och hälsokolla henne. Känns som att jag borde ha klippkort hos vetten  

Av islandstokan - 6 mars 2011 18:32

Idag på eftermiddagen anlände hon till stallet!

  

Första intrycket var lite "jaha, vad fan har jag köpt?" eftersom hon är i smalaste laget, lite överbyggd och full av pälsätare och småsår, men hon har en väldigt snäll uppsyn i alla fall. Hon är mindre än jag trott, men det var bara en positiv överraskning eftersom jag trivs bäst med modellen mindre   Nu ska hon gödas ordentligt! Och bli riktigt daltad med   Fler och bättre bilder kommer nästa vecka.

Av islandstokan - 5 mars 2011 15:55

Blev inte att åka ut till stallet idag eftersom vi håller på och städar bland grejerna inför flytten nästa helg. Dumpade av en massa avlagda kläder hos Myrorna och passade sedan på att slinka in på My One en sväng, och hittade en fölgrimma i jättehärligt, mjukt läder (jag vet, det är ett tag kvar, men jag kunde inte låta bli), samt ett par ridstrumpor som det var halva priset på. Sedan var jag in på Eko och köpte ett grimskaft till Eyja.

 

Vår katt Nell (kort för Chanel) ville inspektera sakerna när jag skulle ta ett kort, så hon fick också vara med.

Av islandstokan - 4 mars 2011 18:54

Läderputs stod på dagens agenda. Rósa har just nu två träns eftersom jag har två olika bett jag varvar med (rakt med fasta ringar och tredelat med fasta ringar). Sedan är det ju lädergrimmorna också, och sadeln. Det blir en hel del putsande om man ska ta alla läderprylar. Skönt att ha det gjort hur som helst!



Det är intressant hur olika folk är när det kommer till lädervård. Vissa putsar efter varje användning, andra putsar bara någon gång om året och så finns det de som aldrig rengör sin läderutrustning. Själv är jag pedant och försöker att torka av tränsen så fort de fått svett på sig, då använder jag lädertvålsservetter, som jag tycker är jättepraktiska. 


Emellanåt ser jag dock till att putsa allt grundligt, då är det lädertvål och läderbalsam som gäller. Just nu använder jag Effax produkter eftersom jag fick prover från Hööks under Åhagamässan i höstas. Närmare bestämt dessa i miniatyrformat:

Jag är väldigt nöjd med dem faktiskt, det är så himla smidigt med en lädertvål som inte behöver vatten, när man (som jag) inte har något varmvatten att tillgå i stallet. Läderbalsamet är inte heller fy skam så det kan mycket väl bli ett nyköp av dessa två när proverna är slut.


Stübbens Hamanolfett är en annan favorit, men nu verkar jag ha förlagt min tub så jag får nog ta och investera i en ny.

 

Av islandstokan - 3 mars 2011 17:42

Idag har vi trafiktränat. Första prövningen blev en skogsmaskin som höll på att dumpa stockar intill vägen. Rósa var spänd som en fiolsträng men jag stod lugnt och pratade med henne, efter ett tag slappnade hon av lite och när maskinen hade lastat av stockarna kunde vi traska förbi utan problem.


Sedan stod vi uppe vid landsvägen i en kvart och tittade på bilarna som susade förbi. Först var hon lite hoppig men ganska snart blev hon mer bekväm med situationen. Ska fortsätta öva, lite i taget, tills hon är helt bekväm med bilar.


På lördag är det förresten dags för Eyja att flyga - spännande! 

Av islandstokan - 2 mars 2011 18:13

Trots att vädret var fantastiskt fint idag var jag både trött och grinig när jag kom hem från stallet.


Jag vet inte vad det är, kanske är det den långa vintern som äntligen tar ut sin rätt, men jag har känt mig så fruktansvärt låg den senaste veckan. Jag har verkligen ingen ork eller lust alls. Funderar på att låta Rósa vila ett tag, tills orken är tillbaka, för just nu känns det som allt bara blir fel i ridningen på grund av min avsaknad av energi och koncentration.


Red en sväng idag hur som helst, det gick hyfsat bra med undantag för bilarna vi mötte. JÄTTEFARLIGA! Första bilen gick bra, då var hon bara lite spänd, men de två fäljande höll på att bli hennes död (enligt henne). Trafikträning nästa!


 

Den nya grimman passade perfekt förresten, som synes. Är väldigt nöjd med den!


Nu ska jag dricka te och ta det väldigt lugnt och gå och lägga mig tidigt ikväll. Förhoppningsvis kommer orken tillbaka snart!

Skapa flashcards