Alla inlägg under februari 2011

Av islandstokan - 21 februari 2011 21:54

Idag var jag bara ute en sväng och borstade lite och pratade strunt med ett par andra i stallet. Jag trivs fantastiskt bra med alla jag delar stall med, något jag är jätteglad över eftersom jag vet att det inte är alla stall som funkar så bra.


För så är det ju, det är inte bara hästen som ska trivas. Kommer man inte överens med de andra hästägarna i stallet man är inhyst i blir det inte roligt att åka ut till sin häst. Ju fler viljor desto svårare brukar det bli att dra jämnt, tyvärr, och i synnerhet kollektivstall brukar det vara mycket tjaffs i eftersom det sällan är en människa som har sista ordet.


Huvudsaken är att man sköter sitt i den mån det går. Så länge ingen häst far illa finns det ingen orsak att anmärka och prata skit. Är man på orolig över hur någon annan sköter sin häst är det väl fan så mycket bättre att öppensinnat diskutera problemet med hästägaren i fråga och inte gå till någon annan och snacka dynga?


Ibland när man hör om diverse dispyter i stall undrar man vad det är för dagisfasoner som tilämpas egentligen? Whiteboard-kommunikation och arga sms, snack bakom ryggen och spydiga kommentarer. Suck...


En annan sak som bör beaktas när man delar stall med flera är: Rör för helvete in andras prylar utan att fråga först (och få klartecken att det är OK, givetvis)! Det är fruktansvärt oartigt och respektlöst och tänk vad mycket onödiga dispyter som kunde undvikas om folk bara följde den här enkla regeln.


För vi är ju inte dåliga människor, vi hästfreaks, vi glömmer bara ofta bort att vara hyggliga mot våra medmänniskor då vi alltid sätter våra älskade fyrbenta i första rum. På gott och ont.

Av islandstokan - 20 februari 2011 18:24

Är hemma från akuten igen, vart en vända till dit i morse pga magen, men fick varesig trevligt bemötande eller någon behandling.


Gick miste om en ridtur i det fina vädret  Varmare än på ett tag (bara -3 ungefär) och strålande sol. Kändes verkligen surt att inte kunna åka ut till stallet och ta en mysig skogstur med Rósa.


Istället ligger jag hemma i soffan och funderar på vad vi ska fokusera på nästa vecka. Just nu jobbar jag ju riktigt mycket på min sits, medan jag försöker få Rósa lite mjukare och rörligare.


Förutsatt att vädret fortsätter vara okej så tänkte jag något åt det här hållet:


Måndag: Vila

Tisdag: Lösgörande på banan

Onsdag: Klättring i skogen

Torsdag: Vila

Fredag: Intervallträning, skritt-trav

Lördag: Uteritt, lösgörande + intervall

Söndag: Vila


Det kan hända att jag byter lite på vilodagarna, men annars tror jag det blir ganska lagom så där.



Det är inte klokt vad man kan sakna en häst förresten, oavsett hur jävlig hon varit dagen innan så saknar jag henne ändå jättemycket om jag inte kan åka ut dagen därpå.

Av islandstokan - 19 februari 2011 21:22

Nu är det bara en vecka kvar tills jag och de andra tjejerna i stallet åker till Eurohorse-mässan och shoppar loss! För att det inte ska bli alldeles för många onödiga impulsköp har jag ändå skrivit en liten lista på sådant jag ska kika på och sådant jag absolut INTE ska kika på  


Jag ska spana efter:

- Vardagslädergrimmor

- (Islands)träns

- Ridstrumpor

- Stallmössa

- Kolla Masken

- Nova-bett

- 3-delat bett

- Roeckl handskar

- Tröjor (stickade)


Jag ska låta bli:

- Fleecetäcken

- Nylongrimmor

- Schabrak


Som synes är listan med vad jag vill köpa lite längre än listan över saker jag inte ska ha med mig hem Något säger mig att det kommer bli en dyr historia, även om jag halvt om halvt lovade sambon att jag inte skulle köpa så mycket...

Av islandstokan - 19 februari 2011 18:59

Vädret var strålande även idag, så jag och Rósa tog en längre tur och bara nöjt av solen och den glittrande snön.

Rósa var pigg! Men samtidigt lite ängslig, vilket säkert kunde berott på att vi tog en ny väg idag (igen).Över lag skötte hon sig riktigt bra i alla fall!


Nu har fällningen satt igång på allvar, pälsen lossnar i stora tussar när man nyper tag i den  

 

Man undrar ju vad som gömmer sig under all päls...

Av islandstokan - 18 februari 2011 17:47

Egentligen hade jag inte tänkt rida idag, men vädret var för fint för att låta bli! Och Rósa var så härlig, hon stod till och med stilla när jag skulle sitta upp - duktig tjej!


Vi tog en väg som jag inte tagit med Rósa förut och den går bland annat förbi en hage med två små shettisar och OJ vad läskigt det var   Rósa stannade och glodde och gjorde diverse blåsljud åt dem, men efter ett tag insåg hon att de faktiskt bara var små hästar och inget annat  


Red annars väldigt kravlöst och mycket på långa tyglar. Bara hon hölls på vägen och gick fram bra så tyckte jag hon kunde få "bara gå" för en gångs skull. Hon skötte sig jättebra och jag sken som en sol i slutet av turen. Hon gick med öronen spetsade hela tiden och verkade tycka det var kul att få springa. Och två bilar mötte vi på den smala grusvägen utan att hon brydde sig alls, hon verkar ha blivit mer bekväm i sig själv den senaste tiden. Vilken härlig liten häst jag har  


 

... Med betonging på "liten", i alla fall i jämförelse med nordsvensken  

Av islandstokan - 17 februari 2011 19:07

Usch vad grinig jag varit idag, Rósa var värre än vanlig när jag skulle sitta upp idag, for på som en skållad råtta och kunde inte stå still för fem öre. Upp kom jag i alla fall, efter många om och men.


Gjorde en massa lösgörande övningar på banan, en massa böjda spår blev det, men hon känns så omotiverad när man rider på inhägnat område, hon verkar liksom inte förstå vitsen med att trava mer än ett varv år gången.


Det gick bättre när vi red ut en sväng efter det, då var hon pigg och glad igen Jag funderar dock på att låta henne vila en vecka eller så, det känns som att hon kan behöva det...


Testade att ta bort mineralerna när jag gav henne kraftfoder efter ritten idag, för att se om det är dom hon ratar, och det verkar verkligen så, för idag åt hon gladeligen upp allt. Jag får nog ta och leta efer något smakligare alternativ till mineralpelletsarna  

Av islandstokan - 15 februari 2011 17:43

Idag varvade vi med en promenad, men Rósa var tjurig i början och verkade inte alls ha någon lust. Efter en stunds lirkande följde hon med i alla fall. Det är en väldigt bestämd madam jag har, hon försökte till och med smita undan i hagen när hon såg att jag kom med repgrimman i högsta hugg, för repgrimman betyder ju jobb! Tur att hon ger upp ganska lätt, efter ett par varv runt ensilagebalen orkade hon inte springa ifrån mig mer 


Passade på att lite bilder på Rósa och hennes hagkompisar:

 

Puss!


 

Rósa är visst lagom höjd att vila huvudet på när man solar.


 

Grimskaftet smakar gott.


 

Tittut!

Av islandstokan - 14 februari 2011 18:33

 


Fick ett sms idag som meddelande att Eyja är bokad att flyga från Island den femte mars! Åh vad pepp jag blev nu! Det känns precis lika spännande och otåligt som när Rósa skulle flyga. Allt gick ju bra då, så jag håller tummarna för att allt går bra den här gången också. Men jag vet inte vad Rósa kommer tycka om att få konkurrans på söthetsfronten dock...  


Bilden är förresten lånad från uppfödarens hemsida.



Ovido - Quiz & Flashcards